Innovatieprijzen bieden stagnatie het hoofd

Door Stefan van Alen

In vele blogs en nieuwssites gonst het van The Great Stagnation van Tyler Cowen. De hoogleraar economie aan de George Mason University, schrijft in The Great Stagnation dat de VS hun technologische en innovatieve glans zijn kwijtgeraakt. Westerse economieën verkeren al veertig jaar min of meer op hetzelfde technologische level, wachtend op nieuwe doorbraken.

De volledige titel van Cowens recentste boek, uitsluitend verkrijgbaar in e-vorm, draagt de veelzeggende titel The Great Stagnation: How America Ate All The Low-Hanging Fruit of Modern History,Got Sick, and Will (Eventually) Feel Better. Voor nog geen vier dollar bent u  eigenaar van een e-book dat in vijftienduizend woorden inzicht geeft in de economische situatie. Enerzijds verontrustend, anderzijds komt Cowen met nieuwe richtingen die reden geven om optimistisch te zijn.

Groeipijnen

We zullen hoger in de boom moeten reiken. De dagen van snelle, makkelijke groei – waarvoor het ‘laaghangende fruit’ de energie levert – lijken over in het westen. En met de haperende en zich halfslachtig herstellende economie stagneren innovatieve initiatieven. De Boeing 747 is nog steeds het dominante langeafstandsvliegtuig en dat terwijl het toestel zijn eerste commerciële vlucht maakte in 1970. En Ronald Reagans Secretary of Health and Human Services beloofde in 1984 dat binnen twee jaar een vaccin tegen aids beschikbaar zou zijn.

Weliswaar worden vliegtuigen inmiddels onder controle gehouden door computers – fly-by-wire – en gebruikt de medische wereld distributed computing in de queeste naar een oplossing voor malaria. Maar Cowen betwijfelt of het internet de oplossing is om de wereldeconomie nieuw leven in te blazen. De pracht en praal van IT heeft ons verblind.

Innovatieprijzen uitreiken

Innovatieprijzen uitreiken is een manier om grote vraagstukken te tackelen en vernieuwing aan te jagen. Een paar voorbeelden uit het verleden.

In 1714 reikte het Engelse parlement een prijs uit voor het antwoord op het lengtegraadprobleem. Incidenten met op de klippen lopende schepen als gevolg van gebrekkige navigatie vroegen om een goede plaatsbepalingsmogelijkheid op zee. De beloning van twintigduizend pond ging naar de chronometer van John Harrison. Daarmee bewees hij een grote zeevarende natie een enorme dienst.

In 1810 loofde Napoleon Bonaparte een prijs uit voor degene die zijn marcherende leger onderweg van betrouwbaar voedsel kon voorzien. Banketbakker Nicolas Appert kwam met het idee om voedsel luchtdicht in glazen potten te bewaren, om ze vervolgens onder te dompelen in kokend water. Daarmee werd Appert vader van het inmaakproces. Begin twintigste eeuw werden blikconserven gemeengoed.

Recenter, in 1996, loofde de Amerikaanse stichting Ansari X Prize een prijs van tien miljoen dollar uit voor een team dat een bemand voertuig tweemaal naar de ruimte kon brengen binnen veertien dagen tijd. Acht jaar later voldeed het experimentele ruimtevliegtuig SpaceShipOne aan het criterium. Daarmee kwam uiteindelijk de weg vrij voor Virgin om ruimtevaarttoerisme in de consumentenmarkt te zetten.

Meer innovatie stimuleren

Met onze Blauwe Tulp, maken we op bescheidener schaal gebruik van dezelfde kracht die het uitloven van innovatieprijzen in zich heeft. Meer innovatie stimuleren. Het is van belang dat innovaties de kans krijgen volwassen te worden. Met de award van Accenture worden kansrijke innovatieve concepten op de Nederlandse markt extra belicht en krijgen zij de aandacht die zij verdienen.

Blauwe tulpen staan al eeuwenlang symbool voor innovatie. Ze zijn, net als écht zwarte exemplaren, het onbereikbare doel van kwekers. Al ruim vierhonderd jaar willen kwekers een diepblauwe tulp op de markt brengen, maar tot op de dag van vandaag blijft het bij benaderingen.

De winnaar van de Blauwe Tulp ontving vorig jaar een mediacheque ter waarde van 30.000 euro en er werden professionele elevator pitches gefilmd ter promotie. Dit jaar zal het winnende concept eveneens de volle aandacht krijgen in diverse media.

Geïnspireerd?

Kent u een innovatief concept dat past bij de Blauwe Tulp of werkt u zelf aan een opzienbarende vernieuwing? Tip of registreer het concept dan op www.fs.innovation-awards.nl. Behalve financiële producten en diensten reikt Accenture, voor het eerst, Blauwe Tulpen uit in vier andere sectoren. Zie www.innovation-awards.nl. Meer informatie over The Great Stagnation van Cowen kunt u hier vinden.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Stefan van Alen, Senior Manager bij de Financial Services groep van Accenture.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *