De Bank van de Toekomst (6): volgens Microsoft

Zo nu en dan kom ik Luc Schamhart, bij Microsoft werkzaam bij Solution Sales Finance Sector, tegen. Omdat ik erg benieuwd ben naar Microsoft’s visie op de Bank van de Toekomst heb ik hem onlangs gevraagd daarover een artikel te schrijven. De oplettende lezer zal merken dat het videofragment over de branch of the future bij BNP Paribas Bank al eerder in deze serie de revue passeerde. Maar er is meer te melden. Vanaf nu Luc Schamhart aan het woord.

Flagship store BNP Paribas Bank

Microsoft’s visie op het gebied van innovatie in retail banking wordt het beste gevisualiseerd door bijgaande video van de implementatie van branch of the future bij BNP Paribas Bank in Parijs. Opera 5 is hun flagship store. In de video staat een aantal technologische ontwikkelingen centraal, die een impact hebben op de interactie tussen banken en hun klanten, zowel voor retail als wholesale/commercial banking. Je moet hierbij natuurlijk denken aan mobiel, allerlei vormen van payments of dit nu gaat d.m.v. NFC, bump payments of ‘ouderwets’ via een applicatie op je mobiel.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=oYPtBhkn_HU]

In de video zie je regelmatig de zogeheten natural user interface (NUI) terugkomen; dit als opvolger van de graphical user interface (GUI), wat weer de opvolger was van de command line interface (CLI). Voor  de ouderen onder ons, jullie kennen ze nog wel, de groene of amber gekleurde schermen. De NUI zie je terugkomen in een aantal van onze technologieën, denk aan de Surface unit, die tegenwoordig (versie 2) ook daadwerkelijk kan ‘lezen’. Hij herkent objecten en voert op basis daarvan een commando uit (zie voorbeeld Royal Bank of Canada).

Kinect als interface

Kinect is een ander element dat valt onder de NUI-noemer. Inmiddels heb je geen Xbox meer nodig, maar kun je de Kinect-unit via USB op je PC of Tablet aansluiten en op de Kinect-manier applicaties aansturen. Dus zonder controller of toetsenbord. Dat geldt natuurlijk ook voor de Surface dan d.m.v. touch en object recognition. Overigens is een aantal banken hiermee al aan het experimenteren: wat kan dit betekenen voor de interactie met hun klanten? De eerste pilot vestiging in Nederland, waar deze technologie wordt gebruikt – die overigens veel verder gaat dan wat je in het BNP-filmpje ziet – , gaat na de zomer open.

Om de Kinect in te zetten voor retail banking hoeft de bank niet open te zijn. Met Kinect kan de klant ook na sluitingstijd de interactie aangaan met de bank. Zie onderstaand videofragment van de Bank of Moscow in Rusland.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=KBHgRcMPaYI]

Windows 8 bij banken

De volgende versie van Windows, versies 8, is helemaal gebaseerd op dit NUI principe, een soortgelijke interface die we nu al kennen van de Windows Phone 7. Je kunt je voorstellen dat ook de retail banken overgaan tot het gebruik van slates, tablets et cetera, om hun klanten te bedienen. Kijk maar eens naar de video over Windows 8. De eerste applicaties zijn al in ontwikkeling.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=ySeQ2m-nYf0]

Financieel Dagboek

Er komt nog veel meer uit de labs van Microsoft. We besteden niet voor niets 9,5 miljard dollar aan research & development. Dat een aantal technologieën een impact zal hebben op bankieren, in wel in alle domeinen, staat buiten kijf. Het gaat niet alleen om de fysieke front office, maar om alle aspecten van bankieren. Denk daarbij aan de basisprocessen: betalingsverkeer, hypotheken, sparen, lenen, beleggen, et etera. De processen zullen dankzij technologische ontwikkelingen veranderen.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de distributiekanalen: het multichannel-effect. Eén van deze kanalen is al veel besproken, namelijk het internet bankieren. Denk bijvoorbeeld aan het huishoudboekje. Het Financieel Dagboek van ABN AMRO is gebaseerd op Microsoft-technologie en werd in combinatie met partner Figlo out-of-the-box gerealiseerd.

De bouwstenen van Microsoft

Als we naar Microsoft’s strategie voor de banking industry kijken, dan kun je Microsoft zien als één van de spelers die de technologische bouwstenen aanlevert, die uiteindelijk door honderden partners, zowel de Independent Software Vendor’s als System integrators, maar ook door de banken zelf worden ingezet om de oplossingen van morgen te bouwen. Hierbij heb ik nog niet eens gesproken over de rol van de cloud voor banken, een gebied dat voor Microsoft strategisch is en die daarom daarin op allerlei manieren zwaar in investeert.

Zoals onze voormalige grote roerganger Bill Gates laatst memoreerde: “De komende 10 jaar krijgen we meer technologische ontwikkelingen over ons heen dan de afgelopen 25 jaar gezien hebben”.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Luc Schamhart van Microsoft.

Gerelateerde artikelen:

De Bank van de Toekomst (deel 1)

De Bank van de Toekomst (deel 2): een blik op het jaar 2020

De Bank van de Toekomst (deel 3): het contact center wordt persoonlijk

De Bank van de Toekomst (deel 4): internet bankieren 2.0

De Bank van de Toekomst (deel 5): volgens de Rabobank

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *