De Accenture Innovation Awards zijn van start

Heb je een briljant businessmodel bedacht? Of een onderscheidende financiële dienst of dito product ontwikkeld? Iets wat een gat in de markt vult en de aandacht van iedereen verdient? Neem deel aan de Accenture Innovation Awards.

Tweede editie
Voor de tweede keer organiseert Financial Services van Accenture deze jaarlijkse wedstrijd voor het meest innovatieve concept. De inschrijving is geopend, en daarmee de jacht op de felbegeerde Blauwe Tulp. Voor informatie over inschrijven kijk je op fs.innovation-awards.nl. Daar vind je ook een impressie van de prijsuitreiking van vorig jaar.

Vorig jaar stond de teller op 106 inzendingen. Een heel mooie score, met zeer diverse concepten. Als winnaar van de Blauwe Tulp kwam Inshared uit de bus, wat naast de erkenning ook de Blauwe Tulp-award, 30.000 euro mediawaarde en aandacht in de nationale pers opleverde.

Inshared winnaar 2010
Waarom internetverzekeraar Inshared won? Het concept maakt zich helemaal los van het traditionele verzekeraarsimago. De consument staat centraal. Op eigentijdse wijze speelt Inshared in op de behoefte aan transparantie, duidelijkheid en gemak waar de consument sinds de woekerpolisaffaire behoefte aan heeft. Bovendien onderscheidt Inshared zich door te garanderen overwinsten terug te betalen aan klanten die geen schade hebben geclaimd.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=QSyXK45Sv4c]

Waarom Innovation Awards?
In 2007 begon Accenture met de Innovation Awards. Het doel: het innovatieniveau in Nederland op een hoger plan tillen, en bedrijven die werk maken van innovatie belonen. Wie innoveert, creëert kansen om nieuwe markten te bedienen, de concurrentie voor te blijven en beter in te spelen op de behoefte van klanten. De Innovation Awards brengen bovendien de belangrijkste innovaties en trends in Nederland in kaart.

Trends 2010
De inschrijvingen van vorig jaar tonen een duidelijke trend. De klant komt centraal te staan door de crisis. Transparantie, gebruiksgemak en mobiel kenmerken de 2010-concepten. Net als winnaar  Inshared vallen Loanz, Beheerdervergelijker.nl en Independer op door hun simpele structuur en heldere communicatie met de klant.

Ook bij innovaties  in de eigen organisatie is in 2010 sprake van een nieuwe koers. De trend is dat veel financiële dienstverleners methodes inzetten om procesoptimalisatie te realiseren. Denk maar aan Minitix, Billink, The Order Machine en Collis. Deze concepten hebben allen, met behulp van nieuwe technologie, op hun manier een specifiek businessproces herontworpen.

Trends 2011
Net als vorig jaar zullen ook dit jaar nieuwe trends naar boven komen. Hoewel een aantal concepten zich al hebben ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards Financial Services is het nu nog te vroeg om te zeggen wat deze nieuwe trends zullen worden. De verwachting is wel dat ook dit jaar de klant centraal blijft staan en mobiliteit nog meer uitbreidt.

Schrijf je concept in
Innovatieve financiële concepten, en persoonlijke favorieten, kunnen aangemeld worden op fs.innovation-awards.nl. Om in aanmerking te komen voor de Blauwe Tulp moet het idee jonger dan drie jaar zijn en in Nederland gelanceerd. Een deskundige jury beoordeelt alle inzendingen op algehele indruk, innovatie, succes en potentie.

Werk je in een andere branche? Goed nieuws: Accenture reikt dit jaar in vijf sectoren prijzen uit. In de media-, communicatie- en hightech-sector, in de consumentenproducten en agrarische sector, in de zorg en overheid en in de energiesector. Ook op die gebieden kun je je concept indienen – mits deze van toepassing is op de sector natuurlijk.

Om je in te schrijven, een concept aan te dragen of voor meer informatie kun je terecht op de website.

Noot: Bovenstaand artikel is geschreven door Barend van Doorn, Senior Executive bij de Financial Services groep van Accenture.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *