Concurrerende betaalpropositie: voorwaarde voor een duurzame klantrelatie

Leestijd: 3 minuten

Afgelopen maandag, 30 mei 2011, is de nieuwe betaalpropositie van SNS Bank live gegaan. Na ASN Bank, Friesland Bank en de in 2009 omgevallen DSB Bank, biedt nu ook SNS Bank een betaalrekening met rente. Dit geldt tot een bedrag van 5.000 euro. Klanten die kiezen voor SNS Betalen krijgen 1,25% rente. Overige kenmerken zijn:

  • € 2,50 per maand
  • 2e pas is gratis voor 2e rekeninghouder
  • gratis SNS Kasboek
  • 11% debetrente
  • SNS Overstapservice
  • gepersonaliseerde pas mogelijk

Goedkoper?

Voor 1 rekeninghouder vind ik de kosten relatief hoog. Voor 2 rekeninghouders is de prijsstelling scherper. De keuze om het SNS Kasboek gratis ter beschikking te stellen vind ik sterk. Met name de groep rekeninghouders die hier behoefte aan heeft zal namelijk niet bereid willen zijn om hier extra voor te betalen. Volgens SNS Bank gaat zij hiermee dan ook terug naar haar roots: geldzaken toegankelijk maken. Leuk aspect op de site is overigens de mogelijkheid om alle betaalrekeningen van de concurrentie met elkaar te vergelijken. SNS Bank is zo slim geweest om de rente over je positieve saldo in mindering te brengen op je jaarlijkse kosten waardoor je bij een gemiddeld saldo van 2400 Euro quitte speelt.

Eenvoud in Geldzaken

Volgens SNS Bank past de nieuwe betaalrekening in de stappen die SNS Bank de afgelopen jaren heeft gezet in het kader van ‘Eenvoud in Geldzaken‘. “Met SNS Betalen streven we ernaar om geen productrelatie, maar een klantrelatie op te bouwen. Hierbij hoort een overzichtelijk assortiment met transparante producten met een eerlijke rente en prijs, en producten die voorzien in de behoefte van de klant”, aldus SNS Bank.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=rVwUH1ZQnro&]

Bussiness case versus klantrelatie

Voor degene die werkzaam zijn in het bankenlandschap zal het geen nieuws zijn dat business cases voor betaalproposities moeilijk rond te krijgen zijn. Vooral voor particulieren. Ik heb de business case van SNS niet gezien, maar ik kan op voorhand zeggen dat deze niet de meest positieve is binnen het concern. Ik durf daarnaast ook wel te stellen dat het klantbelang en de klantrelatie uiteindelijk de doorslag hebben gegeven. SNS Bank stond niet bekend om de meest concurrerende betaalpropositie. Het afschaffen van de kasfunctie op de kantoren achtervolgt de bank nog steeds.

AEGON

De keuze van SNS Bank in navolging van Friesland Bank doet mij denken aan AEGON. Het is een publiekelijk geheim dat AEGON werkt aan een nieuwe bank onder de werknaam De Bank van Morgen. Wat inmiddels ook bekend is geworden is dat AEGON kiest voor een betaalpropositie binnen haar nieuwe bank. Een juiste keuze lijkt mij. Zonder betaalpropositie blijft een bank toch geen echte bank, met alle respect naar de banken zonder een dergelijke propositie. Het zal mij daarbij niet verbazen dat ook AEGON rente biedt op de betaalrekening.

0 antwoorden
  1. andriesdunnink@hotmail.com'
    Andries zegt:

    Maarten,

    leuk artikel. Is het ook niet de zoektocht naar creditgelden dat banken dit doen? DSB was destijds de eerste die het weer introduceerde. Het heeft even geduurd voordat het navolging kreeg maar het valt me wel op dat het in een tijd is dat banken moeite hebben met funding en derhalve op zoek zijn naar andere manieren van funding. Door mensen op deze manier te prikkelen hopen ze op meer spaargeld, is zo mijn gedachte.

    Beantwoorden
    • engbersenmaarten@hotmail.com'
      Maarten Engbersen zegt:

      Tony, Term gebruikte ik eigenlijk voor klantrelatie. Deze dient duurzaam, lange termijn, te zijn. Maar is eigenlijk een pleonasme 🙂 niet? Niet te verwarrend met duurzaam zoals ASN Bank, de bank waarvoor ik werk! Gr Maarten

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.