Google Advisor adviseert je over je persoonlijke financiën

‘Alweer een artikel op Finno over Google’, hoor ik jullie denken. Tja, Google slaagt erin om steeds in het nieuws te komen in relatie tot financiële dientverlening. Gaat het meestal over geruchten dat Google wel eens een bank zou kunnen worden, nu heeft Google toch echt een belangrijke stap in de financiële dienstverlening gezet.

Eind vorige week lanceerde de onderneming uit Mountain View Google Advisor, een internetsite die je snel helpt het juiste financiële product te vinden in het aanbod van vele financiële dienstverleners. Vooralsnog is Google Advisor alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Voegt Google Advisor echt iets toe of hebben wij in Nederland genoeg aan partijen als Independer en eyeOpen?

In de beginne

Google heeft al langer de aspiratie om haar intrede in personal finance te maken. In 2009 berichtte Finno al over in het Verenigd Koninkrijk opgedoken demopagina’s van wat toen heette Google Merchant Search. Op deze internetpagina’s van Google kon je o.a. leningen vergelijken. In een lijst met zoekresultaten kon je een aanbieder kiezen, je telefoonnummer achterlaten, waarna je werd teruggebeld. Waarschijnlijk was dit het begin van Google Advisor.

Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar verder en maakt Google daadwerkelijk een stap in het vergelijken van financiële dienstverleners. Afgelopen maart kocht Google nog voor ruim 61 miljoen dollar het Britse BeatThatQuote.com. Er zijn veel overeenkomsten tussen Google Advisor en BeatThatQuote.com. Beiden zijn prijsvergelijkers, die in een markt waarin financiele producten vaak commodities zijn, een graantje proberen mee te pikken in advertentie-inkomsten en zogeheten referral fees.

Het begint met Google

Voor veel consumenten begint hun customer journey met betrekking tot financiële producten op het internet, en in het bijzonder op Google. Zeker voor eenvoudige financiele producten (credit cards, persoonlijke leningen en spaarrekeningen) gaan consumenten op zoek naar een product met beste voorwaarden. Google weet dat en heeft de ambitie om de consument nog beter te faciliteren in haar zoektocht.

Onderstaande video legt uit hoe Google Advisor werkt.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=XBicXcJkra4]

Google biedt naar eigen zeggen: speed (snel o.b.v. criteria verschillende opties vergelijken), trust (je kan verschillende opties vergelijken zonder contact te hebben met de aanbieders) & control (je hoeft maar beperkte informatie te verstreken, geen persoonlijke informatie). In onderstaand een overzicht van de informatie die Google deelt met financiële dienstverleners (klik op afbeelding voor vergroting).

Verdienen met doorverwijzen

Google Advisor haalt inkomsten uit de referral fees. Zoals blijkt uit onderstaande overzicht verdient Google vooralsnog alleen met doorverwijzingen naar hypotheekverstrekkers (klik op afbeelding voor vergroting).

Prijsvergelijker, wees gewaarschuwd

Is Google Advisor een bedreiging voor de diverse prijsvergelijkers in Nederland? Ja, mocht Google Advisor ook de Nederlandse markt betreden. Nee, als de prijsvergelijkers consumenten meer bieden dan prijsvergelijkingen alleen. De Independers en eyeOpens van deze wereld hoeven zich naar mijn mening geen zorgen te maken. Google Advisor adviseert eigenlijk niet. Al doet de titel van dit artikel anders vermoeden.

De self-directed klant is ook op zoek naar advies, hoe simpel en hoe eenvoudig vergelijkbaar de financiële producten ook zijn. En dat is nu precies waar Independer en eyeOpen goed in zijn; de consumenten met advies ondersteunen bij hun keuze. Ze hebben mogelijk één nadeel. Als de customer journey op Google begint, dan zal Google Advisor ongetwijfeld aan de top prijken van de lijst met zoekresultaten. Of Independer en eyeOpen moeten standaard advertenties aan de top van de pagina plaatsen. Linksom of rechtsom, Google verdient er altijd aan.

Gerelateerde artikelen:

Wat als Google een bank begint? (mei 2011)

Wat zou Google doen? Als het een bank zou zijn. (mei 2011)

Google maakt de wereld transparanter (september 2009)

0 antwoorden
  1. jwolfsen@bank-sparen.nu'
    Jeroen Wolfsen zegt:

    @ Pascal

    Ook wij zien in toenemende mate consumenten die financiele producten vergelijken op internet. Men blijft echter veelal behoefte houden aan advies.
    Rechtstreeks afsluiten van (complexe) financiele producten is in de praktijk vaak nog een stap te ver. Men wil kunnen overleggen met een onafhankelijk adviseur, bank of verzekeraar. De informatie en communicatie op de site moet dus niet ophouden met alleen vergelijken maar moet de consument in staat stellen het verhaal ook af te ronden, indien gewenst met de hulp van een adviseur.
    De consument staat in dat gesprek met adviseur, bank of verzekeraar een stuk steviger in zijn schoenen door de reeds vergaande kennis en prijzen op internet.
    De adviseur wordt in contact gebracht met serieuze consumenten die weten welke kant ze op willen maar zich ook realiseren dat ze hulp nodig hebben. Een win-win situatie voor beide partijen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *