Site gespot: Gaat intermediair WitGeld.nl voor een verzekeringsrevolutie zorgen?

Als je na het lezen van deze kop denkt een oplossing te hebben gevonden voor het witwassen van zwart geld, dan kom je bedrogen uit. WitGeld.nl is – zoals zij het zelf noemen- een E-mediair: een verkoper van verzekeringen via internet. Op de internetsite staat met grote letters ‘verzekeringen zonder provisie’. Verwar de term provisie niet met premie, want een verzekeringspremie moet wel degelijk betaald worden.

Finno stelde WitGeld.nl de bekende vijf vragen. Is WitGeld het ‘nieuwe verzekeren’? Oordeel zelf.

Zoals gezegd stelde Finno WitGeld.nl de bekende vijf vragen. Marius van der Kooy, Algemeen Directeur bij WitGeld.nl gaf de onderstaande antwoorden.

Wat biedt WitGeld.nl haar klanten?

“WitGeld.nl biedt verzekeringen zonder provisie. En dat is nieuw. De traditionele werkwijze van tussenpersonen en verzekeraars is gebaseerd op een doorlopende provisie van 20%. En dat elke maand. Volgens WitGeld.nl overstijgt de beloning bij eenvoudige verzekeringen in grote mate de prestatie. In een tijd waarbij internet het primaire medium is past dit model niet meer.

Wij zijn nieuw, anders en superscherp.

Door middel van heldere en eenvoudige rekenmodules vindt de klant bij ons een stabiele aanbieder van eenvoudige verzekeringen, waarbij de zogeheten kale premie centraal staat.”

Welke behoefte vervult WitGeld.nl?

“De klant wil helderheid over zijn verzekeringspremies. De opbouw daarvan is niet helder. De gehele financiële branche heeft zoals bekend een imagoprobleem.

Dat probleem gaan ze alleen overwinnen door een compleet inzicht te geven in de kosten en de winst. De eenmalige afsluitvergoeding is het enige dat wij verdienen op een klant.

In onze onderzoeken gaven klanten al aan dit prettig te vinden. In de praktijk blijkt dat nu ook.”

Hoe onderscheidt WitGeld.nl zich van haar concurrenten?

“We onderscheiden ons door een kale premie aan te bieden, en in de communicatie daar omheen.

WitGeld praat en handelt als een klant. We behandelen de achterliggende verzekeraars ook als klant. Dit betekent concreet dat we kritisch kijken naar dekking en prijs. Deze moeten in balans zijn.

Voorbeeld: onze woon- en inboedelverzekering zijn niet alleen zeer scherp geprijsd, maar je kan ook nooit onderverzekerd zijn door de automatische waardebepaling. Daarnaast zijn vreemde voorwaarden als “verplichte braakschade” niet van toepassing.”

Hoe innovatief is WitGeld.nl?

“WitGeld.nl is zeer innovatief. Wij zijn een zogenaamde E-mediair: de intermediair, maar dan via internet. Hierdoor kunnen wij een low-cost bedieningsconcept in de markt zetten, waarvan de klant profiteert.

Wij trachten te bereiken dat er niet één blaadje papier aan te pas komt, als dat niet echt nodig is. WitGeld hanteert een innovatieve manier van marketing. Hierdoor hoeven we niet op te boksen tegen de vele miljoenen van de grote jongens. Ook hierdoor blijven onze kosten laag en dus ons product aantrekkelijk.

De operationele processen hebben we zo ingericht dat we veel groei aankunnen, zonder een heel kantoor met allerlei vergaderruimtes te hoeven inrichten. Zo blijft WitGeld met beide benen op de grond, en dicht bij de klant. Zelfs dit wordt als innovatief ervaren.”

Waar staat WitGeld.nl over 5 jaar?

“Wij denken dat we met WitGeld een zogenaamde ‘verzekeringsrevolutie’ kunnen veroorzaken. We streven ernaar om alle soorten financiële producten provisieloos, eerlijk, helder en overzichtelijk aan te bieden. We zijn begonnen met de auto-, woonhuis-, inboedel-, aansprakelijkheid-, reis- en overlijdensrisicoverzekering, maar de branche heeft op veel meer fronten wat druk nodig van partijen zoals de onze.

WitGeld heeft oprecht de intentie de wereld van financiële producten eerlijker te maken. Hou ons in de gaten!”

Provisie die geen provisie heet

Ik begon mijn artikel over WitGeld met hun eigen claim ‘verzekeringen zonder provisie’. Het is wellicht een definitiekwestie, maar die claim klopt niet helemaal. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) definieert provisie als volgt: ‘Provisie is de beloning die een tussenpersoon ontvangt als hij je een financieel product verkoopt’. WitGeld suggereert dat er geen provisie wordt betaald. Het klopt dat ze geen provisie ontvangen van verzekeraars, maar de klant betaalt wel degelijk eenmalige afsluitkosten. In mijn woordenboek betekent dat gewoon provisie. In onderstaande afbeelding, afkomstig van de website van WitGeld, een toelichting op het verdienmodel.

Nieuwe standaard in financiële dienstverlening

Onlangs werd Witgeld nog beschuldigd van het zwart maken van intermediairs. Zelf zie ik dat probleem niet zo. WitGeld schopt tegen de gevestigde financiële orde, zoals Brand New Day dat ook doet. Financiële instellingen moeten zich meer bij zich zelf te rade gaan en beseffen dat het de nieuwe toetreders zijn, die nieuwe standaarden neer zullen zetten, als het gaat om dat wat een klant van financiële dienstverlening mag verwachten.

0 antwoorden
  1. marleendaemen@gmail.com'
    Marleen Daemen zegt:

    Heb me vandaag ook laten overtuigen om een autoverzekering af te sluiten,
    al valt de winst van het eerste jaar in het niet, door de genoemde eenmalige kosten. Het voordeel begint pas in het tweede jaar. Nu krijg ik de voorlopige polis en daarin wordt vermeld, dat “in tegenstelling tot hetgeen in de van toepassing zijnde voorwaarden wordt vermeld”, opzeggen pas mogelijk is na 1 jaar. Hoe kun je dan nog beoordelen of je iets wil of niet? Als achteraf de voorwaarden worden aangepast?

    Beantwoorden
  2. marius.vanderkooy@witgeld.nl'
    Marius zegt:

    Inmiddels hebben we deze fout hersteld. Er zat inderdaad een fout in de tekst van de voorlopige polis.

    Helaas lukt het ons nog niet om voor elk iedereen de allerscherpste premie te bedingen bij de verzekeraars.
    We zijn echter continue in onderhandeling en de premies worden wekelijks beter.

    Iedereen is Welkom op WitGeld.nl om zijn of haar premie te berekenen.

    Vriendelijke groet,
    Marius van der Kooy
    WitGeld.nl

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *