Rabobank: “We willen contant geld vervangen voor mobiel betalen”

Voor het zevende jaar organiseert Sanoma Media de Sanoma Media Parade  Een driedaags evenement voor medewerkers, relaties, studenten en iedereen die meer over en van media wil leren. Eén van de aanwezige op de Media Parade 2011 was David Jan Janse, programmamanager mobiel en formule manager bij de Rabobank. Ronnie Overgoor voelde hem aan de tand over de toekomst van mobiel bankieren en betalen.

De Rabobank heeft al twaalf jaar ervaring met mobiel. Was mobiel bankieren eerst nog voorbehouden aan een kleine groep. Inmiddels zijn er ruim 200.000 klanten van de Rabobank die mobiel bankieren. Dit is de groep mensen die alles met de mobiel doet en dus ook sneller mobiel gaat bankieren en betalen. De Rabobank verwacht dat contant betalen vervangen wordt door mobiel betalen. Al is het maar om dat contant geld de maatschappij veel geld kost. Je hoeft natuurlijk geen visionair te zijn om het eens te zijn met deze visie.

Over een aantal jaren zal mobiel betalen het contant betalen vervangen. Zeker als iedere telefoon uitgerust is met een NFC-chip. Tot die tijd plakt de Rabobank NFC stickers in of op de smartphones, waardoor je toch mobiel kunt betalen. Op Finno kon je eerder een artikel lezen over de NFC-stickers van de Rabobank.

Zie hieronder het volledige interview dat Ronnie Overgoor met David Jan Janse had.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=938l4HuxkJE]

David Jan Janse verwacht dat mobiel betalen vooral zal doorbreken bij thuisbezorging, films bestellen en ticketing. Hij voorziet rare revoluties, waarbij de ideeën vooral van de ondernemers zullen komen. Hij noemt een voorbeeld van horecaondernemers aan de boulevard in Noordwijk. Op basis van het MyOrder-systeem van de Rabobank kun je op het strand van Noordwijk via je smartphone twee Corona’s bestellen en meteen betalen. Zie meer hierover in onderstaande video.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=axIKHRK5Fbk]

Tot slot nog een nieuwtje voor de Blackberry-bezitters. Binnenkort is de Rabobank Mobiel Bankieren App ook op de Blackberry beschikbaar.

0 antwoorden
  1. tony.de.bree@gmail.com'
    Tony de Bree zegt:

    @Pascal, en wat wil de klant?

    In 2001 werd voorspeld dat mobile banking zeer belangrijk zou worden door de grote onderzoeksbureaus. De vraag is toch veel meer wat op welk moment welke klant wil?

    Tony
    @dagboekbankier

    Beantwoorden
  2. hans@boerwinkel.info'
    Hans zegt:

    De eerste keer dat ik die uitspraak van de RABO tegen kwam dacht ik “dream on”. Als fervent gebruiker van Pin en chip heb ik vaak een minimum aan contant geld op zak, vaak papier en eigenlijk nooit meer muntgeld. Dat was dus jammer voor de collectant die onlangs voor de deur stond. Dat is tenminste één beweging die organisaties of bedrijven moeten ondernemen: inspelen op pin & chip. Inmiddels zouden bedrijven pinnen als service voor hun klanten moeten beschouwen en niet als een kostenpost. Afgelopen zaterdag nog moest ik bij de twee verschillende (voor mijzelf en mijn dochter) kappers contant afrekenen. Typisch een branche die als ‘laggard’ kan worden beschouwd in het adoptieproces van pin. Natuurlijk niet genoeg geld op zak wat een extra tochtje naar de dichtstbijzijnde geldautomaat betekende. Ik heb hier maar geen kosten voor in rekening gebracht …

    Wat cijfers. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat er nog circa 840 miljard euro aan papiergeld in omloop is. De afgelopen jaren is de hoeveelheid cash met 11 procent gestegen. Tweederde van alle transacties gebeurt nog altijd cash. Vorig jaar waren er nog 5,5 miljard cashtransacties. In dat licht is de uitspraak van RABO heel erg ambitieus en weinig realistisch.

    Naast branches die terughoudend zijn in het gebruik van pin (joost mag weten waarom, de fiscus is goed op de hoogte wat voor omzet bedrijven in bepaalde branches behalen), is het soms ook goed gebruik om contant af te rekenen. Naast de bijvoorbeeld de horeca- en kappersbranche wordt ook in de detailhandel (inkoop) veel cash gebruikt. Tenslotte moet je als ondernemer toch ook dat cash geld dat jouw klanten leveren weer kwijt? Je ziet overigens wel een draai naar het gebruik van pin. Zelfs op de overbekende Albert Cuyp (-markt) zie je nu vaak een bord “hier kun je pinnen” aan de kraam hangen. Het My-order-systeem voor afrekenen in de horeca is een ander voorbeeld van de verschuiving van cash naar een virtuele portemonnee.

    Nog een andere reden waarom contant geld in omloop zal blijven: de behoefte bij de consument. Uit (andere) onderzoeken blijkt dat de consument meer controle denkt te hebben over zijn of haar uitgaven. Andersgezegd: je kunt uitgeven wat je in jouw portemonnee hebt. Niet meer. En die behoefte zal voorlopig wel blijven bestaan.

    Over het argument van beschikbaarheid en storingen. Hierboven meldde ik al mijn probleem met onvoldoende contant geld op zak. Heeft niemend vroeger bij de kassa gestaan met te weinig geld op zak? Ik vergelijk dat gemakshalve maar met een storing in PIN-apparatuur. In beide situaties kun je niet betalen.
    Ook met betrekking tot veiligheid zijn er zowel voors als tegens waarom contant geld blijft of verwijnt. Fraude vind je terug bij pin (skimming) als cash (vervalsingen). Uit oogpunt van overvalgevoeligheid slaat de meter echter uit naar cash. Pin is in dat opzicht duidelijk veiliger, zeker voor de detaillist.

    Een tip voor George: om parkeerergernis te voorkomen, adviseer ik je graag te kijken naar diensten als Yellowbrick, Parkline, e.d.. Heel erg makkelijk en je betaalt nooit teveel.

    Tenslotte nog dit: het geldcircuit houdt niet op bij de nederlandse grenzen. Een invoerverbod op contant geld heb ik nog nooit gezien. Toeristen, bedrijven, e.d. zullen cash blijven invoeren en hiermee willen betalen. Of willen we deze doelgroep stimuleren een betaalkaart aan te schaffen (prepaid)? Misschien een nieuwe markt? Pakt Finno.nl dit op?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.