Nieuwe betaaldienst CheckPay van TNT Post maakt online shoppen nog aantrekkelijker

Onlangs kreeg ik een persbericht onder ogen van TNT Post. Daarin maakte ze melding van een nieuwe betaaldienst, CheckPay, waarbij de klant zijn internetaankoop pas betaalt als de bestelling ook daadwerkelijk is ontvangen. Voor de webwinkelier biedt CheckPay de zekerheid van aflevering bij de juiste ontvanger. Ik was meteen enthousiast. Al was het maar, omdat ik in het verleden bij de ontwikkeling van de ABN AMRO Webwinkelmodule al eens aan een dergelijke betaaldienst heb gedacht.

CheckPay is interessant voor alle betrokken, maar misschien nog wel het meest voor TNT Post. Met deze betaaldienst boort TNT Post een extra inkomstenbron aan, die enkele honderdduizenden euro’s extra omzet kan opleveren bovenop de inkomsten voor bezorging.

Op het Online Betaal Congres presenteerde TNT Post deze nieuwe betaaldienst. CheckPay werkt als volgt: zodra een klant een bestelling doet bij een webwinkel, voldoet de klant het aankoopbedrag via iDEAL. CheckPay zorgt ervoor dat dit bedrag eerst op een onafhankelijke tussenrekening wordt gezet. De betaling wordt zowel aan consument als aan de webwinkel gemeld. De consument ontvangt vervolgens een persoonlijke aflevercode via sms en email. Bij aflevering van de bestelling toetst de klant deze code in op de handcomputer van de pakketchauffeur. De klant ontvangt dan zijn bestelling en de webwinkel ontvangt het aankoopbedrag binnen enkele dagen op zijn rekening. Mocht de consument de bestelde goederen niet binnen 30 dagen ontvangen, dan stort TNT Post het aankoopbedrag automatisch terug op zijn rekening. Onderstaande video geeft eenzelfde uitleg over de betaaldienst.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=A-D3Zm_I-kE]

De Payment Service Provider Ogone heeft de betaaldienst toegevoegd aan zijn toch al ruime assortiment van betaalmethoden. In het persbericht zegt Ray Bak, Country Manager Ogone Nederland, het volgende over deze nieuwe betaalmethode:

“Veiligheid, betrouwbaarheid, innovatie en snelheid zijn de punten waar Ogone voor staat, hierin hebben we met TNT Post een sterke partner gevonden om met CheckPay het vertrouwen van de consument en webwinkelier te wekken.”

Webwinkelier Databyte uit Steenbergen biedt vanaf begin maart aan zijn klanten deze nieuwe betaalmethode. Directeur Ton Moerkens van Databyte zegt over CheckPay:

“De consument kan er 100% op vertrouwen dat de webshop zijn verplichtingen nakomt”.

Op het Online Betaal Congres hield Ton Moerkens onderstaande presentatie om het nieuws te delen dat zij gebruik maken van de nieuwe betaalmethode.


Zoals ik al schetste kan CheckPay TNT Post enkele honderdduizenden euro’s extra omzet opleveren, te weten extra rente-inkomsten. Dat werkt als volgt. Als ik een aankoop op internet doe van EUR 300,-, dan gaat dit aankoopbedrag eerst naar de genoemde tussenrekening van TNT Post. Pas als ik de goederen, na bijvoorbeeld 4 dagen, bezorgd krijg, dan maakt TNT Post het geld over naar de webwinkelier. Als je bedenkt dat er inmiddels jaarlijks EUR 9 miljard via de kassa’s van webwinkeliers gaat – dit is bijna 10% van de totale detailhandelomzet – en TNT een fors aandeel heeft in het totaal van alle bezorgingen, dan stroomt er heel wat geld over de rekeningen van TNT Post. Toen de CFO van TNT Post zich afvroeg of de liquiditeit van de onderneming verbeterd kon worden, zeiden de bedenkers van CheckPay: ‘sure we can‘.

0 antwoorden
  1. exec@live.nl'
    Hans zegt:

    en inmiddels zal de verantwoordelijke productmanager bij TNT ook wel bedacht hebben dat met een extra security check en een track & trace e-mail proces de aflevertermijn met 2 of 3 dagen verlengd kan worden. Als je het slim uitvoert dan is bezorgen op een tijdstip dat er niemand thuis is (en de dag erna opnieuw – en dan afhalen) ook een mogelijkheid om de bezorgtermijn met nog eens enkele dagen dagen te verlengen. Overigens is het gemiddelde internet-aankoopbedrag beduidend lager dan € 300. dus we moeten de inkomsten ook niet overschatten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.