Interactieve 3D advertentie van Commonwealth Bank brengt virtuele wereld op iPhone tot leven

Op Finno kan je lezen over vernieuwing en nieuwe producten en diensten in de financiële sector. Innoveren kan op verschillende manieren: een nieuw product, een nieuw distributiekanaal of een nieuw businessmodel. Daarnaast kun je innoveren door je positionering in de waardeketen te wijzigen of op een andere manier over je merk te communiceren. Over het laatste, bijvoorbeeld vernieuwende marketingconcepten, heb ik het niet zo vaak, met uitzondering van een artikel in het verleden over guerrilla-marketing in de financiële sector.

Zoals ik al eens eerder op schreef maakt de doorgaans conventionele financiële sector meestal gebruik van ouderwetse media: gedrukte media, radio en tv. Vandaag heb ik een mooi en vernieuwend marketingvoorbeeld in de aanbieding van de Australische Commonwealth Bank. De Commonwealth bank combineerde een krantenadvertentie met iPhone en augmented reality.

In een krantenadvertentie wordt de lezer uitgenodigd in de iTunes Store de CommBank 3D Reader te downloaden. Als je dat eenmaal hebt gedaan kan je door de App te openen en op de advertentie te richten de 2D plattegrond tot leven brengen in een 3D virtuele wereld. In de 3D virtuele omgeving wordt je wegwijs gemaakt met de Property Guide iPhone App van de Commonwealth Bank.

Onderstaande video laat zien hoe je de virtuele wereld kunt betreden.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=x2x_R05y2oU]

Dan nu nog even iets over de Property Guide iPhone App. Immers daarvoor is deze augmented reality reclame voor bedacht. De Property Guide iPhone App is een applicatie waarmee je op een normale plattegrond, maar ook door gebruik te maken van augmented reality, op zoek kunt gaan naar huizen die te koop staan. Ook kan je informatie terugvinden over verkoopprijzen uit het verleden. De Property Guide iPhone App bevat ook een aantal handige rekentools, toegang tot video’s van hypotheekexperts en andere informatie die belangrijk is bij de aankoop van een huis.

In Nederland was Funda de eerste huizensite in de wereld, die het aanbod via augmented reality op mobiel beschikbaar stelde. Funda doet dit via de Layar App. In Nederland zou een bank een vergelijkbare App kunnen ontwikkelen als de Commonwealth Bank. Bijvoorbeeld door samen te werken met Funda en het Kadaster. In 2009 was er al het nieuws dat het Kadaster zou werken aan een eigen iPhone App met Layar-laag. Echter daarna heb ik er nooit meer iets van gehoord. Wel heeft het Kadaster de Woningwizard ontwikkeld, waarmee je via SMS huizenprijzen kunt opvragen.

Kortom, ik ben benieuwd welke Nederlandse bank het idee van Commonwealth Bank kopieert.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *