De 10 meest innovatieve bedrijven in de financiële sector (deel 2)

In februari publiceerde Fast Company de lijst ‘The World’s 50 Most Innovative Companies 2011‘. Fast Company heeft ook lijsten gemaakt opgedeeld naar industrieën. Een aantal dagen geleden beschreef ik op Finno de bovenste vijf in de lijst van de meest innovatieve bedrijven in de financiële sector. Vandaag komen de hekkensluiters aan de beurt.

In de top 10 van meest innovatieve bedrijven in de financiële sector staat slechts één financiële instelling, te weten Citibank. Verder bestaat de lijst uit relatieve nieuwkomers in de financiële sector. Waarom is dat toch? Aan het slot van dit artikel geef ik mijn visie daarop.

Hieronder het vervolg van de top 10 meest innovatieve bedrijven in de financiële sector.

[6] StockTwits

StockTwits verdient zijn nummer 6 positie doordat ze, zoals Fast Company het zegt, op internet de meest uitbreidde en toegankelijke virtuele beursvloer hebben gebouwd. StockTwits zag in 2008 het levenslicht en trekt inmiddels 300.000 unieke bezoekers per maand. Erik van Roekel schreef al eens een artikel over StockTwits voor Finno en noemde de onderneming de Facebook voor beleggers. Op StockTwits kunnen deelnemen aan een grote community van beleggers en traders. Binnen de community kunnen ze hun ideeën met betrekking tot  beleggen delen.  StockTwits heeft ook nog een Vlaams tintje. Samen met studenten wist de Assistent Professor Informatica Johan Bollen een computerprogramma te schrijven, waarmee op basis van de in 2008 in social media geuite gemoedstoestanden (achteraf) de beurskoers kon worden “voorspeld”. Bollen stelt nu, met een zekerheid van 86,7 procent, te kunnen voorspellen of de koers van de Dow Jones stijgt of daalt.  Smullen natuurlijk voor de Amerikaanse media, die het in oktober dan ook volop onder de aandacht bracht. In onderstaande video komt Johan Bollen aan het woord.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=r5dxYc3pD5Y&fs=1&hl=en_GB&hd=1]

Afgelopen jaar heeft StockTwits haar dienstverlening uitgebreid met een nieuws feed, user-generated grafieken en een Web TV kanaal.

[7] Kiva

Het eerste goede voorbeeld van crowdfunding is misschien wel Kiva, de organisatie die sinds 2005 ondernemers in ontwikkelingslanden aan leningen, of ook wel microfinancieringen helpt. Ruim 872.853 gebruikers hebben gezamenlijk ruim USD 190 mio uitstaan bij ondernemers in ontwikkelingslanden. Sinds september 2010 kan je naast ondernemers ook studenten van over de hele wereld helpen met een microfinanciering. Kiva heeft daartoe al programma’s opgezet in Libanon, Paraguay en Bolivia. De pilot voor studentenmicrofinancieringen is nog niet voorbij, maar Kiva verwacht het programma in minstens 15 landen uit te rollen. Voor de lezers die meer over het ontstaan van Kiva willen weten is onderstaande video aan te bevelen. Mede-oprichter van Kiva, Jessica Jackley, vertelt in een TEDtalk over microfinanciering en social ondernemerschap. Als je de video uitzit, dan zie je dat ze aan het einde (16 minuten, 44 seconden) ontroerd raakt. Echt of gemaakt?

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=Cqj0sgrNL10]

[8] BancVue

Volgens Fast Company verdient BancVue een plek in de top 10, omdat ze de vele kleine community banken en zogeheten credit unions die de VS rijk is ‘bewapenen’ met betere producten en diensten dan de grote jongens: “We are always prepared to invent solutions that will both satisfy consumers and help our clients dominate the competition.” Het missie statement van BancVue luidt: “Enable a powerful network of community financial institutions to re-establish themselves as the go-to-place for banking products and services and win the war.” Inmiddels heeft BancVue zo’n 1.300 financiële instellingen als klant en verdubbelde het afgelopen jaar haar omzet.

BancVue levert inmiddels ook onder het label Kasasa financiële producten en diensten online en via financiële instellingen aan klanten: Don’t just bank, Kasasa. Onderstaande video is een commercial voor Kasasa. De stem van de donkere meneer lijkt wel heel veel op de Old Spice man. Is ie het of niet?

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=v_ppr0JdWZw]

[9] Yodlee

Yodlee levert onder andere een white label personal finance management tool (PFM) aan meer dan 300 financiële instellingen en portals. Ze claimen meer dan 26 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben, waarvan zo’n 600.000 in Europa. In de VS maken 32 van de top 50 banken gebruik van de Yodlee-oplossingen. Afgelopen jaar lanceerde Yodlee haar FinApp Store. Vergelijkbaar aan de iTunes App Store, kan iedereen via een zogeheten open-API een App ontwikkelen voor de Yodlee FinApp Store. Als gebruiker van Yodlee personal finance management-oplossingen kan je in de FinApp Store allerlei (reken)tools downloaden die je kunnen helpen bij je persoonlijke financiën.

In oktober afgelopen jaar lanceerde het bedrijf Yodlee 10, het best door de klant aan te passen PFM-platform tot nu. In onderstaande video – een demo op Finovate Europe 2011 in Londen- krijg je een indruk van Yodlee 10.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=tpwVML26Ayw]

[10] Wealthfront

Wat moet je doen om goede beleggingsresultaten te behalen? Je kunt natuurlijk naar je bank luisteren, wekelijks naar je beleggingsclubje gaan of orakels als Warren Buffet en George Soros volgen, maar er zijn meerdere talenten die voor jou als voorbeeld kunnen dienen. In de Verenigde Staten is Wealthfront een succesvolle investing talent marketplace. Wealthfront is in zekere zin een online social netwerk enkel en alleen gericht op beleggers. Op de het platform vind je de profielen en beleggingsportefeuilles terug van zogeheten money managers. Spreekt een beleggingsportefeuille van de money manager  je aan, qua samenstelling, rendement, beleggingsbeleid et cetera, dan kan je de money manager als het ware volgen. Je opent een beleggingsrekening, stort minimaal $ 10.000,- en kopieert de beleggingsportefeuille van je favoriete money manager. Vanaf dat moment volgt jou beleggingsportefeuille de beleggingsportefeuille van de money manager. Iedere wijziging in de beleggingsportefeuille van je favoriete money manager wordt ook in jouw portefeuille doorgevoerd.

Voor oktober vorig jaar heette Wealthfront nog kaChing. Al in 2009 kon je op Finno over kaChing een artikel lezen. Het idee voor kaChing is eind 2007 ontsproten aan het brein van de toenmalige 15-jarige Dan Carroll. Een interview met hem vind je hier. Met de naamswijziging veranderde ook de focus van de onderneming. Kon je ten tijde van kaChing ook amateur beleggers volgen, nu kan je alleen professionele beleggers volgen. Voor wie alsnog amateur beleggers wil volgen is er het alternatief Covestor (heeft niets met Wealthfront te maken).

Inmiddels is Wealthfront hard gegroeid en probeert het haar aandeel te verwerven in de $10 trillion mutual-fund industry. Inmiddels heeft Wealthfront $ 100 miljoen aan investeringen aangetrokken en gezamenlijk zijn de money managers er in geslaagd om de S&P 500 met 6% te verslaan.

Gebrek aan financiële instellingen in de top 10

In de lijst van meest innovatieve bedrijven in de financiële sector staat slechts 1 financiële instelling, te weten Citibank. Eerlijk gezegd zou ik best een paar banken kunnen noemen, die zeker zo innovatief zijn als Citibank. Laten we het er maar op houden dat het een nogal Amerikaans getinte lijst is en er derhalve vooral Amerikaanse bedrijven in staan. Maar hoe je het ook wendt of keert, in zowel de Fast Company-lijst The World’s 50 Most Innovative Companies 2011 en de jaarlijkse Bloomberg BusinessWeeks’s Most Innovative Companies komen niet of nauwelijks financiële instellingen voor. Hoe komt dat?

Ik denk dat er een aantal redenen zijn.

  1. Allereerst zijn bankiers en verzekeraars van nature risico-avers en staan ze te weinig open voor innovatie en vernieuwing. Dit is overigens gelet op hun business – risico’s voorkomen – niet geheel onbegrijpelijk. Ze vertonen daardoor wellicht te weinig ondernemend gedrag. Echt ondernemen is ook risico’s nemen.
  2. Innovatie heeft over het algemeen geen prioriteit bij financiële instellingen, omdat ze over het algemeen een bestendig business model hebben, waarmee zeker in de laatste decennia behoorlijk verdient werd. Om met de woorden van de Eric von Hippel van de MIT Sloan School of Management te spreken:  “er is geen noodzaak voor innovatie vanwege de grote hoeveelheid laaghangende fruit”. Deze woorden sprak hij overigens al lang voor de crisis uit.
  3. Hoewel veel financiële instellingen grote organisaties zijn en derhalve toegang zouden moeten hebben tot (grote) investeringsbudgetten, zijn ze gelet op hun grootte ook te vergelijken met de bekende olietankers. Ze zijn – gechargeerd – bureaucratisch en niet flexibel. Om in dezelfde beeldspraak te blijven: voor innovatie heb je kleine wendbare bootjes nodig. Innovatie en vernieuwing bij financiële instellingen lukt vaak wel als het georganiseerd wordt als corporate venture of greenfield operatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan inShared als dochter van Achmea.

Welke redenen zie jij nog meer? En welke voorwaarden moeten worden gecreëerd om van financiële instellingen innovatieve bedrijven te maken? Of hoeven financiële instellingen niet per definitie innovatief te zijn? Gelet op de genoemde investeringsbudgetten kunnen ze innovatie ook ‘kopen’ door kleine spelers in de markt uiteindelijk in te lijven. Een vergelijkbare ontwikkeling zie je in de farmaceutische industrie.


0 antwoorden
  1. tony.de.bree@gmail.com'
    Tony de Bree zegt:

    Pascal, de verklaring is denk ik relatief eenvoudig. Is ook al veel onderzoek naar gedaan. Organisatorische competenties zoals snel innoveren zijn gebaseerd op de individuele kennis en ervaring inclusief van de leiding en de manier waarop die kennis en ervaring wordt ingezet. Het heeft eveneens te maken met de gedragsprofielen van medewerkers en leiding. En met selectie- en werving. Als je boekhouders en schapen selecteert en werft, dan worden dat niet plotseling ondernemers en innovatoren. Ook al stop je er veel geld in.

    Als je creatieve, ondernemende en open mensen selecteert en je zorgt voor de juiste organisatorische context dan ontwikkelt zich over de tijd zo’n core competency of organisatie capability.

    Daarnaast speelt mee hoe je in staat bent op basis van complementaire kennis en competenties te partneren. Grote bedrijven partneren met grote bedrijven bv. Allemaal aspecten van innovatieve bedrijven als Google etc.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] De 10 meest innovatieve bedrijven in de financiële sector (deel 2) – maart 2011 […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *