Ontbreken nummerportabiliteit de enige drempel in bankenlandschap?

Directievoorzitter Peter Blom van Triodos Bank pleitte woensdag in een rondetafelgesprek tussen Tweede Kamerleden en bankiers voor rekeningnummerbehoud bij overstappen van bank. Volgens Blom is het meenemen van het oude nummer, de zogeheten nummerportabiliteit, in het belang van de klant. Het is nu volgens hem nog een hele gang voor klanten om bij hun oude bank weg te komen en zich te melden bij een nieuwe. Bestuursvoorzitter Piet Moerland van Rabobank stelde dat hij het met Blom eens was, maar benadrukte ondertussen dat het doel voor banken is om langjarige relaties met cliënten op te bouwen. Als de rekeninghouder ontevreden is over de dienstverlening, moet je proberen er uit te komen, aldus Moerland.

Legendarische woorden

Afgelopen woensdag moest ik gelijk weer denken aan de woorden van Hans Hagenaars (destijds marketingdirecteur van ING) die hij sprak op een congres voor marketeers. Op de vraag uit de zaal waarom er nog geen nummerportabiliteit is doorgevoerd binnen de financiële wereld antwoordde hij dit zeker niet te betreuren en dat een bank best drempels op mag werpen om mobiliteit van klanten te voorkomen. Het zal je niet verbazen dat er een ligt geroezemoes ontstond in de zaal gevuld met marketeers. Tsja, drempels opwerpen! Is dat nog van deze tijd zou je denken?

Er zijn meer drempels dan je denkt

Denk maar eens aan de verplichting om je salaris te storten op een betaalrekening bij de bank waar je je hypotheek wilt afsluiten in ruil voor een korting op je hypotheekrente. Een inkomensbeschermer, in de zin van een overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering, gekoppeld aan een lening welke klanten zich verplicht voelen af te sluiten. Sparen bij enkele grootbanken kan alleen als je ook een betaalrekening opent. Enkel een creditcard aanvragen zonder betaalrekening of pakket? Ik wens je veel succes. Je kunt nu niet zeggen dat deze verkooppraktijken nu echt de mobiliteit bevordert.

De Europese Commissie kijkt mee

Vorig jaar verscheen er namelijk een consultatie met betrekking tot “Tying and other potentially unfair commercial practices in the retail Financial service sector”, uitgevoerd door Van Dijk Management Consultants. Er is sprake van tying wanneer 2 of meer producten samen worden verkocht in een pakket en minimaal één van deze producten is niet alleen verkrijgbaar (zie het creditcardvoorbeeld hierboven) Een voorbeeld van “Unfair practices” is mixed bundling. Mixed bundling is wanneer 2 of meer producten worden verkocht in een pakket hoewel al die producten ook separaat kunnen worden afgenomen op de markt. Ik zal niet ingaan op de consultatie en of ik het met dit rapport eens ben. De geïnteresseerde kan het rapport zelf lezen. Er staan zeker leuke zaken in die zich in de ons omringende landen afspelen. Wel kan ik zeggen dat het rapport enigszins tendentieus is.

Kritische klant?

Er schiet me overigens nu een klacht/opmerking van een klant te binnen die hopelijk verleden tijd is binnenkort. Deze klant had bij de de bank waarvoor ik werk een spaarrekening geopend en ook een betaalrekening. Na enkele weken kwam hij erachter dat wij een betaalrekening niet als verplichting stellen bij het openen van een spaarrekening. In zijn brief wees hij er ons op dat wij dit wel beter mochten communiceren op onze site. Ik laat aan Brussel over of wij beter moeten communiceren of dat enkele collegabanken het verplicht stellen van een betaalrekening misschien zouden moeten afschaffen om te mogen sparen. Op dit moment heb ik nog niets mogen vernemen vanuit Brussel.

0 antwoorden
  1. ivar@van-duuren.nl'
    Ivar zegt:

    Eigenlijk erg teleurstellend, zo’n reactie van Moerland. Prima dat je als bank probeert een langdurige relatie probeert op te bouwen met je klanten, maar dat kan natuurlijk alleen op een gezonde manier als die klant er wel voor kan kiezen weg te gaan.

    Beantwoorden
  2. m.verrijnstuart@nibesvv.nl'
    Martijn zegt:

    Deze discussie lijkt mij enigszins achterhaald, omdat de Nederlandse bankrekeningnummers over enkele jaren zullen opgaan in internationale bankrekeningnummers (IBAN’s). Dit is het gevolg van afspraken tussen Europese banken in het kader van SEPA, het gemeengeschappelijke eurobetalingsgebied.

    Een Nederlandse IBAN bestaat uit 18 tekens en is als volgt opgebouwd: een landcode, een controlegetal, een bankcode en het oorspronkelijke rekeningnummer met één of meer voorloopnullen. Het rekeningnummer 123456789 wordt dan bijvoorbeeld NL 69 ABNA 01234 567 89.

    Met andere woorden: ook als je oude rekeningnummer gelijk blijft, krijg je in de toekomst toch een nieuwe IBAN bij de overgang naar een andere bank.

    Beantwoorden
  3. pieter.laurens@wxs.nl'
    Donald zegt:

    Oude discussie dit. Klant ervaart overstappen met overstapservice als erg makkelijk. Of dat nummer hetzelfde is doet klant er echt niet toe. Dat is old school denken in tijden van digitale adresboeken en in situatie waarin één klant gemiddeld bijna 2 rekeningen heeft.

    En…… wat velen vergeten, dankzij de vele bankruns van de afgelopen jaren gaan toezichthouders erg veel bonuspunten (liquiditeitstoezicht) geven aan banken die hun klanttegoeden minder makkelijk opvraagbaar maken. Kortom, de wereldwijde wens om een veilige en stabiele banksector zal straks leiden tot aanbiedingen die klant uitnodigen om dit geld voor langere termijn te stallen (en bij korte termijn een boete eisen).

    En dan nog zullen politici en consumentenvoorverechters, zo vermoed ik, vooraan in de rij staan om banken zulk gedrag te verwijten…

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.