Metro Bank maakt van bankieren een belevenis

We kennen de Britten van hun stiff upperlip, de bolhoed, de Conservative Party en de klassieke bankier met streepjespak en brogues. Maar de wereld verandert. Het Britse Koningshuis twittert en heeft sinds deze week haar eigen Flickr fotopagina. Ook de Britse bankensector is aan modernisering toe. En na de credit crunch kan de Britse financiële sector wel een oppepper gebruiken

Vandaag 29 juli om 8 uur opent een nieuwe Britse bank haar deuren. Eén van de oprichters is de gewezen fast food restauranteigenaar Vernon Hill, die in 1973 in de Verenigde Staten de Commerce Bankcorp begon. Hij wist deze bank uit te bouwen tot zo’n 500 bankfilialen en verkocht de bank in 2007 aan Toronto-Dominion Bank. Hij gaat nu op herhaling met de Metro Bank.

In de Guardian viel te lezen:

British first high street banking chain for 150 years is set to open, with its impressive new halls, proclaiming that, after 10 years of the internet, the branch is back

Daar waar menig bank, ook in Nederland, filialen sluit en steeds meer investeert in internet bankieren, wil Metro Bank op den duur zo’n 200 filialen openen in London en de wijde omgeving.

Metro Bank is nagenoeg een kopie van de Commerce Bankcorp. De Commere Bankcorp werd groot met het waarmaken van een aantal beloften aan haar klanten. Metro Bank maakt vergelijkbare beloften:

  • Verhuis je rekening naar Metro Bank zonder problemen en ervaar suprise & delight
  • 7 dagen per week open
  • Binnen een paar minuten heb je een rekening en loop je met je bankpas en creditcard het filiaal uit (Metro Bank heeft hiervoor een exclusieve deal met MasterCard gesloten)
  • Buitengewone mensen, buitengewone service
  • Geen stomme bankregels
  • Gratis je geld tellen
  • Dogs are allowed: een waterbak en gratis snacks voor honden

Wie kan het beter uitleggen dan Vernon Hill zelf. Bekijk hier een licht stotterende Vernon in een kort nieuwsitem van Sky News.

Metro Bank richt zich niet alleen op consumenten, maar zal zich ook richten op de onderkant van de zakelijke markt: Local Bankers Serving Local Communities. In deze brochure lees je meer over de dienstverlening van Metro Bank.

In Nederland wordt er ook hard gewerkt aan een nieuwe bank. Over deze nieuwkomer bank Natural schreef ik al eerder een artikel op Finno.  Ik schreef toen dat de grootste uitdaging voor bank Natural het verkrijgen van de bankvergunning en het startkapitaal is.  De twee initiatiefnemers voor Metro Bank vonden Vernon Hill aan hun zijde. Hier ligt waarschijnlijk ook de oplossing voor bank Natural. Zijn er in Nederland nog ex-bankiers met een grote zak met geld? Misschien maar eens een bezoekje brengen aan Landgoed Vrederijk.

Share

0 antwoorden
  1. g.w.koren@gmail.com'
    Gijsbert Koren zegt:

    Hoi Pascal,

    Brett King schreef op zijn blog een tijdje terug ook over de Metro Bank: //www.banking4tomorrow.com/?p=545

    Brett is nogal negatief over het concept van de branch bank en volgens hem is een branch bank absoluut niet de toekomst. Ik kan me voorstellen dat er een grote groep mensen is die nog niet aan deze toekomst toe zijn en dat Metro Bank deze als haar doelgroep ziet. Hoe denk jij hier over?

    Beantwoorden
  2. Pascal Spelier zegt:

    Hoi Gijsbert,

    Uit menig onderzoek blijkt dat het aantal bezoeken van klanten aan bankfilialen afneemt. Of dat nu komt, doordat klanten ‘weggejaagd’ worden met slechte service of klanten meer ‘self directed’ worden laat ik maar even in het midden.

    Als je die ontwikkeling combineert met de te hoge kosten (veel vierkante meters, dure locaties vanuit een legacy-situatie) dan is de vermindering van het aantal bankfilialen geen vreemde ontwikkeling.

    Persoonlijk blijf ik geloven in persoonlijk contact en in een multichannelstrategie, waarbij voor het bankfiliaal een belangrijke rol blijft weggelegd. Bij de SNS denken ze over dat laatste waarschijnlijk hetzelfde gelet op de opening van nieuwe SNS winkels (verdubbeling van locaties, zie //www.snsbank.nl/particulier/over-sns-bank/alles-over-sns-winkel.html). Vaak worden deze locaties echter wel met zeer weinig medewerkers (soms 1) bemenst.

    Het bestaansrecht van het bankfiliaal heeft o.a. te maken met de mogelijkheid om het kostendekkend (of het liefst winstgevend) te kunnen maken. Innovatie kan dit mogelijk maken.

    Beantwoorden
  3. herman.hulshof@gmail.com'
    H Hulshof zegt:

    Beste mensen van de Metrobank,
    Ik ben naar een hypotheeknemer aan het zoeken maar hoe kom ik
    in contact met de Metrobank . ??
    En wat zijn de rente percentage,s ?
    Vr groeten Herman

    Beantwoorden
  4. esloek@hetnet.nl'
    Loek Wijker zegt:

    Mijn nichtje op de Filipijnen heeft een rekening bij de Metro Bank die in Manilla geopend is. Twee weken geleden was ik bij haar in Cebu en wilde zij een bedrag op haar rekening storten met haar bankpas. Dit was volgens de loket bediende niet mogelijk omdat de rekening geopend was in Manilla.
    Zelfs het hoofd van de bank beweerde dat het niet mogelijk is.
    Heb verteld dat het niet van belang is waar de rekening is geopend.
    Met het pasje kan je storten en opnemen.
    Helaas het blijft niet mogelijk Het was Metro Bank 9 Peleaez street Cebu City. Kunt u mij informeren hoe dit kan ?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *