Zijn prijsvergelijkers de financiële dienst-verleners van de toekomst?

De consument vergelijkt steeds vaker financiële producten op prijs en voorwaarden. Voorlopers op het gebied van dit vergelijken zijn Independer en Verzekeringssite. Beiden zijn 10 jaar oud en hebben hun bestaansrecht inmiddels bewezen. De internetsites worden respectievelijk ca. 6 miljoen en 1,5 miljoen keer per jaar bezocht. Mede-oprichter en directeur van Independer, Edmond Hilhorst, zei eind vorig jaar in een interview dat het idee van Independer enerzijds ontsproot uit idealisme en anderzijds een commerciële kans was. Ze verwonderden zich destijds over de klantontvriendelijke producten. Het doel was financiële producten transparant te maken.

Je zou verwachten dat met de opkomst van de prijsvergelijkers financiële instellingen uiteindelijk de hand in eigen boezem zouden steken en hun financiële producten en bijbehorende voorwaarden transparanter zouden maken. Niets in minder waar. Alle uitzendingen van Radar – waar Hilhorst vaste gast is – en Kassa ten spijt, er veranderde niets of nauwelijks iets. Eigenlijk heel vreemd. In de financiële dienstverlening is de vertrouwensrelatie tussen bank of verzekeraar en klant essentieel, maar een gebrek aan transparantie doet juist afbreuk aan deze vertrouwensrelatie.

De kredietcrisis heeft de vertrouwensrelatie met klanten ook geen goed gedaan. Wellicht is de kredietcrisis nu wel de motor achter het ontstaan van nieuwe initiatieven op het vlak van producten, prijzen en voorwaarden vergelijken, zoals www.bankenvergelijking.nl en www.mistermoney.nl.

Finno stelde aan Dirk Folkerts van Bankenvergelijking vijf vragen.

Wat is jullie propositie voor consumenten?
“Onafhankelijke reviews van een heleboel bankproducten om de consument in staat te stellen zelf het ideale product te kiezen. Traditioneel kiezen particulieren voor bankproducten van hun huisbank, en dat is dan vaak ook nog de bank van hun ouders. Bankenvergelijking laat zien dat er ook bij andere banken interessante producten te vinden zijn. Bij je eigen huisbank kun je vaak maar uit 1 of 2 creditcards kiezen en biedt de spaarrekening een relatief lage rente. Bankenvergelijking is een winkelstraat waar je je eigen bankproducten bij elkaar shopt.”

Welke behoefte vervult jullie internetsite?

“Er zijn nog veel onduidelijkheden over bankproducten, zoals wat zijn de kosten en wanneer betaal ik rente als ik iets koop met mijn creditcard. Bankenvergelijking.nl probeert met een eenvoudige en eerlijke opzet helderheid te scheppen voor de consument.”

Wie zijn jullie concurrenten en hoe onderscheiden jullie zich van jullie concurrenten?
“De belangrijkste concurrerent is Mistermoney. Deze is ongeveer tegelijk van start gegaan en heeft grotendeels dezelfde opzet. Bankenvergelijking heeft een iets eenvoudigere opzet en legt minder de nadruk op prijs. Mijn opinie is dat bij een bankproduct ook de service en veiligheid heel belangrijk zijn. Je kunt wel 10 euro willen besparen op je creditcard, maar wat heb je daar aan als je vervolgens inlevert op service en veiligheid.”

Op welke wijze verdient jullie internetsite geld of gaat jullie internetsite geld verdienen?
“Door afspraken te maken met banken. Dit is nog in een beginstadium, al zijn er wel gesprekken met enkele banken gaande. Overigens zijn de inkomsten nog vrij laag, en ik verwacht ook niet dat het veel meer wordt. De site is vooral opgestart als aanvulling op mijn sites chase.nl, sparenvergelijking.nl en creditcardvergelijking.nl en omdat er nog geen bankenvergelijkingsite was.”

Hoe innovatief is jullie internetsite?
“De innovatie zit in het feit dat de site de consument meer controle geeft zodat deze niet automatisch kiest voor het product van zijn huisbank. Het uitgangspunt is dat de consument een bankproduct net zo eenvoudig kan kiezen en bestellen als een vliegticket. Er wordt nu gewerkt aan betere vergelijkingstools, zodat de bezoeker nog beter kan kiezen. Aan de andere kant blijft eenvoud erg belangrijk. Ik merk bij mijn vliegticketvergelijkingssite chase.nl, die ik samen met mijn zakenpartner heb opgezet, dat een complexe vergelijking ook meer vragen oproept.”

Waar willen jullie over 5 jaar staan met jullie internetsite?
“Ik streef naar het toevoegen van een aantal extra productcategorieën, zoals hypotheken en banksparen. Toch denk ik dat het niet alleen gaat om de hoeveelheid producten maar ook hoe leidt je de bezoeker naar het product dat het beste bij hem past.”

Wat mij betreft gaan de Nederlandse vergelijkingssites voor financiële producten en diensten nog niet ver genoeg. Graag geef ik twee voorbeelden van bedrijven, die naast vergelijken ook de kennis en ervaringen van klanten meenemen. Door gebrek aan vertrouwen in je bank, vertrouw je tegenwoordig voor financieel advies wellicht meer op je familie, vrienden of andere klanten. De kennis en ervaring van velen (wisdom of crowds) kan voor jou ook leiden tot een goed advies en voordeel. Voorbeeld 1: het Britse www.moneysupermarket.com biedt op fora ruimte om te discussiëren en ervaringen over financiële producten uit te wisselen. Ook kunnen klanten reviews plaatsen, zodat je niet alleen de prijs, maar ook klantbeoordelingen kunt meenemen in je keuze. Voorbeeld 2: het Duitse Fidor Community Banking speelt in op de vraag: ‘krijg je wel een goed advies en is het advies onafhankelijk?’. Bij Fidor kun je vragen stellen aan geldexperts, kun je de antwoorden een ‘rating’ meegeven, kun je discussiëren over aan geld gerelateerde onderwerpen, financiële producten vergelijken, et cetera.

Zolang de financiële sector geen radicale draai naar meer transparantie maakt, zullen er meer nieuwe bedrijven zoals Independer ontstaan die consumenten voorzien van een onafhankelijk financieel advies. Nu vervullen deze bedrijven meestal nog de rol van intermediair, maar het is een kwestie van tijd dat uit deze groep bedrijven wellicht een nieuwe bank of verzekeraar voortkomt. Ze zitten immers op een schat aan klantervaringen en kunnen op basis van deze ervaringen passende, transparante financiële producten ontwikkelen.

Noot: Dit artikel verscheen eerder op de internetsite van Bank- en Effectenbedrijf, zonder het interview met Bankenvergelijking.

Share

0 antwoorden
  1. info@next-media.eu'
    Patrick Nijhof zegt:

    Nogal een positief artikel over bankenvergelijking.nl. Veel meer dan het doorsluizen (tegen betaling) van traffic doen ze niet. Ik vind ze geen volwaardige concurrent van mistermoney.

    Ik ben het wel eens met de stelling! De rol van de intermediair gaan in de toekomst zeker veranderen en online gaat daar een grote rol in spelen!

    Beantwoorden
  2. info@kfd.nl'
    Cor de Leen zegt:

    In hoeverre is het adviseren,vergelijken “gratis”. Wees dan ook transparant over de beloning die jezelf krijgt en op welke manier dat de
    site gefinanciert wordt. Dan komt het vertrouwen terug in de markt. Klanten hebben geen moeite als je geld verdiend. Alles staat in verhouding. Ik vind het een goede ontwikkeling dat men kan vergelijken en advies ook feedback kan geven. Ga zo door met ontwikkelen.

    MVg Cor

    Beantwoorden
  3. svanlier@independer.nl'
    Serge van Lier zegt:

    Beste Pascal,

    Ik werk voor Independer.nl. Je geeft aan dat we een aantal zaken nog zouden kunnen toevoegen. Er zijn er nog beste een aantal die we missen, maar een groot aantal van de voorbeelden die je geeft die we zouden moeten toevoegen doen we al.

    We hebben een forum waar consumenten over ervaringen met banken, verzekeraars en producten ervaringen kunnen uitwisselen. Ook hebben we een weblog waar we actief ook onderwerpen bediscussieren met onze bezoekers (kijk onder nieuws & community).

    We verzamelen al jarenlang van onze bezoekers meningen over producten. Deze meningen tonen we ook in de vergelijking van producten (zie het onderdeel autoverzekering voor een vernieuwde manier van weergeven).

    En tot slot hebben we vorig jaar ons businessmodel voor hypotheken omgegooid. We hebben samen met anderen een tool ontwikkeld waarmee mensen die net een hypotheekadviesgesprek hebben gehad kunnen nagaan of de belangrijke onderwerpen in dit gesprek aan de orde zijn geweest. Dit vertalen we vervolgens in een score voor de adviseur en op basis van deze scores kun je een vergelijking maken van hypotheekadviseurs.

    Ik ga zeker naar je voorbeelden kijken en bedenken wat we daarvan kunnen leren, ook hou ik me aanbevolen voor tips van jou en andere lezers.

    Beantwoorden
  4. martijnvanpeper@gmail.com'
    vakantiehuis zegt:

    Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie post!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar finno.wordpress.com in Firefox. 🙁 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *