Puur bankieren bij bank Natural

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik schreef over ‘De bank van morgen‘. Het ging over het initatief Creatinc. a Bank, gestart door ex-bankiers Renske Brands en Rachelle van der Linden. De twee dames raakte gebrouilleerd en gingen ieder hun eigen weg. Met Creatinc. a Bank wilde ze, samen met klanten, bouwen aan een nieuwe bank. Het bleef vervolgens een lange tijd relatief stil, behalve voor de volgers van Renske op Twitter. Totdat er vandaag een persbericht verscheen dat begint met de zinnen: ”Een brede groep mensen heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een nieuwe manier van bankieren. Onder het motto Puur bankieren is een concept uitgewerkt.” In het persbericht wordt de komst van bank Natural aangekondigd.

bank Natural is een bank die zich wil gaan richten op financiële dienstverlening aan MKB-ondernemers, ZZP’ers en vrije beroepers. bank Natural biedt ondernemende mensen met plannen optimale toegang tot financiële dienstverlening (geld, kennis en de juiste contacten) waarmee zij hun plannen kunnen realiseren. Deze ondernemers herkennen het belang van menselijk contact en zij hebben de grootste moeite met het financieren van hun groeiplannen, aldus bank Natural in het persbericht en op haar website.

Ik kan niet volledig meegaan in de laatste constatering. Voor goede (groei)plannen is nog steeds geld. Het kan echter zijn dat de fase waarin de onderneming zich bevindt de toegang tot financiering bemoeilijkt. Zoals ik in mijn artikel ‘Financier je onderneming met crowdfunding‘ al omschreef, heb je in de start-up cyclus van van een onderneming fases, waarbij je doorgaans geen beroep kunt doen op een financiering van een bank, maar op zoek moet gaan naar risicodragend vermogen. Een bank verstrekt doorgaans geen risicokapitaal. Ik ben benieuwd of bank Natural ook voor die ondernemingen, die op zoek zijn naar risicodragend vermogen, een oplossing heeft.

bank Natural is een mooi voorbeeld van community banking 2.0. Renske borduurt samen met haar team voort op de gedachten die ze destijds had met Creatinc a bank. Ook nu wil ze ondernemers betrekken bij de totstandkoming van de bank. “Op zoveel terreinen hebben we onze kennis van het nieuwe bankieren uitgediept, dat we deze waarden en deelplannen graag met jullie delen, en jullie visie erop hopen te horen”. De vandaag gelanceerde website zal vooralsnog gebruikt worden voor de dialoog met ondernemende mensen: leren van kritiek, van vragen en van discussies. Dit alles moet richting geven aan de introductie van het Puur bankieren van bank Natural

Hoe gaat bank Natural zich onderscheiden van de andere banken? De bank in oprichting voorziet een verschuiving van de macht naar de klant. Dit vraagt om de volgende veranderingen, geciteerd uit een artikel op de website van bank Natural:

  • van Marketing “zend”-boodschap naar Aanbod van Inhoud die de klant echt waarde biedt, en dialoog
  • van Tijdelijke campagne naar Continu aanbod van hoogwaardige dienstverlening
  • van Korte termijn kwartaalresultaten naar Duurzame ontwikkeling van klantwaarde en loyaliteit.

Persoonlijk vind ik deze veranderingen enigszins onduidelijk omschreven, maar ik neem aan dat ze het volgende bedoelen. De ouderwetse marketing richt zich vaak op zenden (commercials, advertenties, brochures, etc.). Er is vaak sprake van eenrichtingsverkeer in de marketingcommunicatie tussen bank en klant. Internet in het algemeen en social media in het bijzonder maakt de dialoog tussen bank en klant mogelijk. Zoals ik vandaag weer treffend zag in de nieuwe Social Media Revolution-video, het gaat om: listening first, selling second. Advertenties worden steeds minder vertrouwd. Ervaringen van anderen des te meer. Content is King. Producten moet in beginsel toegevoegde waarde bieden en niet gepushed worden. Productgerichte verkoop is passé, relatiegericht bankieren komt terug. Als ze dit bedoelen, dan moet bank Natural een succes kunnen worden.

Vooralsnog is bank Natural nog geen echte bank, omdat een bankvergunning ontbreekt. Dit staat in het persbericht en ook in een e-mail van Remko Dur, betrokken bij de realisatie van de bank, die hij verzond aan mensen in zijn netwerk. Hierin schrijft hij o.a.:

“Aangezien de DNB geen vergunningen verleent aan nieuwe spelers, zoekt ons team op dit moment contact met Nederlandse en Europese banken om de door ons uitgewerkte propositie te gaan realiseren.”

Het team van bank Natural wordt in haar missie gesteund door een Raad van Advies, die bestaat uit: Peter Verhaar (oud-oprichter van Alex), Marco Derksen (Marketingfacts), Kees Horchner en Frank Klemann (ex-Bizner).

Hoewel ik in mijn artikelen met groot plezier nogal eens de rol van Advocaat van de Duivel op mij neem, sta ik positief tegen de komst van bank Natural. Het is natuurlijk mooi als je een nieuwe bank kunt beginnen vanaf een leeg vel papier. Je kunt dan namelijk nog alle kanten op. Het zal voor de gevestigde banken een grotere uitdaging zijn om zich om te vormen tot een nieuwe bank. Het verhaal van de olietanker is genoegzaam bekend. De grootste uitdaging voor bank Natural is het verkrijgen van de bankvergunning en het startkapitaal voor de nieuwe bank. Ik wens ze oprecht veel succes.

P.S. Voor degene die zich afvragen wat er van Creatinc. a bank is terecht gekomen. Rachelle van der Linden is nog steeds voornemens om een nieuwe bank op te richten. Deze zal zich echter op consumenten richten. Renske en Rachelle zitten dus niet in elkaars vaarwater.

 

0 antwoorden
  1. hankersten@hetnet.nl'
    Han Kersten zegt:

    Heeft de Nederlandse Bank het recht om een bankvergunning te weigeren of is het een kwestie van het stellen van zekerheden en waarborgen?
    Waar staat zo compact mogelijk omschreven aan welke voorwaarden moet worden voldaan?

    Beantwoorden
  2. huiblucht@hotmail.com'
    huib lucht zegt:

    staat op Overheid.nl:

    Beschrijving
    Als u bankactiviteiten of activiteiten als elektronischgeldinstelling (egi) wilt uitvoeren in Nederland, hebt u een vergunning nodig.

    Voorwaarden

    U komt in aanmerking voor een vergunning als ten minste is voldaan aan de volgende voorwaarden:

    Het dagelijks beleid is in handen van deskundige, betrouwbare en integere mensen.
    Het dagelijks beleid wordt ten minste door twee personen bepaald die hun werkzaamheden verrichten vanuit Nederland.
    Er is sprake van een transparante zeggenschapsstructuur.
    De personen die betrokken zijn bij de zeggenschap vormen geen obstakel voor een goed toezicht.
    De bedrijfsvoering waarborgt een beheerste en integere uitoefening van het bedrijf.
    De bank heeft een uit ten minste drie leden bestaande raad van commissarissen of een vergelijkbaar orgaan.
    Als de vestiging in Nederland een dochter is van een kredietinstelling in een land dat geen lidstaat is, moet deze onder voldoende geconsolideerd toezicht staan.
    Er is voldoende eigen vermogen aanwezig.
    De bank heeft voldoende solvabiliteit en liquiditeit.

    Aanpak
    U vraagt de vergunning aan bij het Expertisecentrum Markttoetreding van de Nederlandsche Bank.

    hier staat hoe dat moet:
    //overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=118

    En kijk hier maar even voor het juistetelefoonnummer bij DNB voor overige vragen:
    //www.dnb.nl/openboek/extern/id/nl/all/40-116989.html?searchindex=true

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.