Het nieuwe beleggen van Ohpen

Vandaag is Ohpen van start gegaan. Vanuit een mistig landschap presenteert Ohpen zich op internet met haar Eerlijk is eerlijk-filosofie. Het was misschien beter geweest als er voor heldere Hollandse luchten was gekozen. Ohpen belooft immers een wereld zonder verborgen kosten, kick-back fees, absurde bonussen en onduidelijke provisies. Omdat Finno over innovatie in de financiële sector gaat, moet ik ook kritisch blijven en mijzelf afvragen hoe innovatief Ohpen is. De mate van innovatie van Ohpen hoeft niet alleen betrekking te hebben op het product, maar kan ook voortkomen uit het gekozen business model, het distributiekanaal en de gekozen marketingstrategie. In dit artikel loop ik dit rijtje af ten einde de volgende vraag te beantwoorden: hoe innovatief is Ohpen eigenlijk? Deze vraag leg ik ook graag voor aan de lezers van Finno. Vul dus de poll onderaan dit artikel in!


Product

Online vermogensbeheer is niet nieuw. Ook Alex (dochter van Binck Bank) biedt sinds kort online vermogensbeheer aan en maakt daar de laatste tijd ook de nodige reclame voor. Ohpen en Alex onderscheiden zich vooral ten opzichte van de gevestigde banken, die geen online vermogensbeheer bieden. Als vermogende klant heb je nu de keuze tussen de duurdere, persoonlijke vermogensbeheerder en de online vermogensbeheerder, waar een meer geautomatiseerd en dus goedkoper procea achter schuilt. Voor de zogeheten self directed klant, die graag zijn zaakjes zelf wil regelen zijn zowel Ohpen al Alex een goed alternatief.

Het vernieuwende is dat Ohpen een oude theorie t.a.v. portefeuillebeheer hanteert. Dat klinkt flauw, maar dat is niet zo bedoeld. De door Ohpen gehanteerde Modern Portfolio Theory is al tientallen jaren oud, maar nog steeds veel gebruikt. Voor geïnteresseerden die hards kan ik het boek de Principles of Corporate Finance aanbevelen. In dit boek kun je alles terugvinden over de theorie. De theorie wordt ongetwijfeld nog gebruikt door professionele vermogensbeheerders, maar werd voor zover ik kan achterhalen nog nooit zo dicht bij de vermogende klant zelf gebracht. Als beleggende klant bij Ohpen bepaal je namelijk met behulp van de Modern Portfolio Theory zelf de meest optimale samenstelling van je beleggingsportefeuille, rekeninghoudend met rendement en risico. Meest optimale samenstelling, betekent overigens nog niet de meest winstgevende samenstelling, zullen critici nu zeggen.

Businessmodel

Zowel Ohpen als Alex onderscheiden zich door een transparante tarievenstructuur. Voor de klant is snel duidelijk waar beiden hun geld aan verdienen. Geen complexe tarievenlijsten met gedifferentieerde tarieven voor de verschillende beleggingsproducten en bewaarloon, maar een vast tarief en in het geval van Alex daarbij ook nog een no cure no pay-element (10% van de beleggingswinst is voor Alex). Ten aanzien van deze winstpremie vraag ik mij nog iets af. Loop je niet het risico dat Alex binnen het vastgestelde risicoprofiel – ongetwijfeld een verdeling naar aandelen, obligaties, vastgoed en liquiditeiten – bijvoorbeeld toch meer risicovolle aandelen aanschaft, zodat ze hun winst kunnen verhogen. Als ik het onjuist heb hoor ik het graag. Van de conventionele banken biedt alleen de ING een transparant tarief voor haar vermogensbeheer (EUR 1.000,- jaarlijkse vaste fee en 0,10% over het belegd vermogen). Een vast tarief voorkomt de schijn dat een vermogensbeheerder gedreven door de prikkel van orderprovisies aan- of verkopen in de portefeuille doet.

Distributiekanaal

Ten aanzien van het distributiekanaal onderscheidt Ohpen zich van de conventionele vermogensbeheerders. Geen dure, persoonlijke adviseur, maar een self directed, geautomatiseerde oplossing. Ik voorzie een grote toekomst voor partijen zoals Ohpen. Of zoals het in het artikel van Management Team staat: Banken: bukken! De toekomst zal uitwijzen welke vermogensbeheerders beter presteren: de online vermogensbeheerders of de in gestreepte pakken gestoken vermogensbeheerders.

Marketing

Ohpen is pas sinds vandaag open. Ik heb ze nog niet kunnen betrappen op vernieuwende marketingstrategieën, maar het is nog wat vroeg om daarover te oordelen. Wellicht kunnen ze veel leren van Alex in haar vermogensbeheercampagne. Persoonlijk vind ik dit een sterke campagne, omdat ze als online partij (geen tastbare zaken waarop je de dienstverlening kunt beoordelen) hun klanten voor zich laten spreken. Je kunt echter je twijfels hebben of de klanten in de filmpjes allemaal echt zijn. Vooralsnog geef ik ze, na het lezen van hun disclaimer, het voordeel van de twijfel.

Tot slot

In dit artikel heb ik mijn visie gegeven op het vernieuwende van Ohpen. Vind jij Ohpen innovatief? Deel je mening in onderstaande poll en/of laat een reactie achter.

[polldaddy poll=3097097]

Gerelateerd artikel: Ohpen breekt de vermogensbeheermarkt open

Share

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *