Rabobank komt met mobiel bankieren voor de iPhone

Nadat de Rabobank er eerder voor zorgde dat de SaldoCheck app uit de Appstore verdween, kondigde ze gisteren aan dat ze eind in januari met een eigen app komen. SaldoCheck leverde als niet-bank op een slimme, maar niet geheel veilige manier saldo-informatie van verschillende banken. De Rabobank komt nu met een eigen app, die eerst als demoversie beschikbaar komt voor een groep van 50 testers. Ongetwijfeld zal de Rabobank de testresultaten meenemen in de definitieve versie.

De mobiel bankieren app zal de volgende basale, maar wenselijk functionaliteiten hebben: bij-en afschrijvingen inzien, saldo checken, geld overmaken naar anderen en geld overmaken van spaar- naar betaalrekening. De Rabobank komt hiermee tegemoet aan de wens van vele iPhone-gebruikers, die graag willen dat hun bank met een iPhone app voor mobiel bankieren komen. Ook ABN AMRO is bezig met een app voor mobiel bankieren.  Het is nu nog wachten op een aankondiging van de andere grootbank: ING.

Natuurlijk is het geen wedstrijd, wie als eerste een iPhone app introduceert. Hoewel het aantal verkochte iPhones in Nederland ogenschijnlijk hard groeit – echte cijfers heb ik nog niet gevonden- is de doelgroep voor dit soort applicaties nog enigszins beperkt. Voor een bank is het dus vooral uit marketingoogpunt interessant om te roepen dat je met een app komt. De iPhone is immers hip en als bank probeer je zo mee te liften op het hippe imago van Apple. Al eerder schreef ik hierover in het artikel ‘Bankieren op je iPhone (2)’.

Aan de wens om te kunnen bankieren met een iPhone wordt dus steeds meer gehoor gegeven. Maar hoe zit het met veiligheid? De Rabobank diende een klacht in tegen SaldoCheck, omdat klanten van de Rabobank, die de app gebruikte eigenlijk in strijd handelden met de Voorwaarden Elektronisch Bankieren. Het is je als klant de Rabo om veiligheidsredenen niet toegestaan om persoonlijke toegangsgegevens aan derden te geven. Voor het gebruik van de SaldoCheck was dit wel noodzakelijk. Bij andere banken zijn deze voorwaarden op dit vlak niet anders en ook zij hadden een klacht in kunnen dienen.

De beveiliging van de app is hetzelfde als bij Rabo Mobiel Bankieren. Je maakt gebruikt van een zogeheten TIN-code. Als je overboekingen doet naar personen, waarnaar je eerder een overboeking hebt gedaan, dan kan de betaling met de TIN worden uitgevoerd. Als je een bedrag overmaakt naar een niet bekende rekening, dan moet je toch even de random reader en je pinpas tevoorschijn toveren.

Ik betrap mijzelf erop dat ik met enige regelmaat over de introductie van allerlei financiële apps schrijf. Dat kan ermee te maken hebben dat ik zelf enthousiast iPhonegebruiker ben, maar het heeft er wellicht ook mee te maken dat het voor het moment een hype is en financiële instellingen graag meeliften op de publiciteitsgolf van deze hype. Nu is er niets mis met een hype zolang deze, om met de woorden van de Gartner Hype Cycle te spreken, zich na een periode van inflated expectations evolueert naar een plateau of productivity.

Share

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *