Jeroen Smit leest de financiële sector de les

Het thema van de Nationale Dag Financiële Marketing was dit jaar ‘Uit het dal’, hoe kunnen marketeers het voortouw nemen om het vertrouwen in de financiële sector te herstellen? Jeroen Smit, die met zijn boek de Prooi een reconstructie schreef van wat er mis ging bij ABN AMRO, beet het spits af op de Nationale Dag Financiële Marketing.

Jeroen Smit begon zijn presentatie met de vraag: hebben financiële instellingen nog grip op hun eigen toekomst? Volgens Smit wel. De klanten zijn er nog en de producten ook. Er is namelijk geen alternatief. Desondanks is er geen vertrouwen meer in bankiers, aldus Smit. Ze hebben de bodem van de put bereikt.  Er is echter één uitweg: omhoog. Vanaf nu kan het uiteindelijk alleen maar weer beter worden. Maar dan moet er wel iets veranderen in de financiële sector.

Foto: Jiri Büller

Banken hebben een nutsfunctie. Volgens Smit is het dan ook immoreel om de aandeelhouder op de eerste plaats te zetten. Als circa 7% van het kapitaal van een bank van de aandeelhouders is en 93% van mensen en bedrijven, die middelen aan det bank hebben toevertrouwd, dan is het immoreel om 93% van het kapitaal in te zetten voor de winst van de 7% aandeelhouders. Dubbel immoreel is het als je bij dreigend onheil ook nog door de overheid wordt gered.

Het moge duidelijk dat Smit geen voorstander is van aandeelhouderswaarde.  De klant moet centraal staan en de bankier moet zorgvuldig omgaan met de aan hem toevertrouwde middelen. “Als je in de financiële sector werkt ben je net iets te avontuurlijk om ambtenaar te worden”, aldus Smit. Hij haalt er ook nog een anekdote bij van oud-ABN-bestuurder André Batenburg, die ooit in een discussie om salarissen gezegd zou hebben: “je hebt een fatsoenlijk salaris, als je rijk wilt worden begin je je eigen bedrijf maar”. Ex-bestuursvoorzitter Tilmant van de ING zei eens: “ik kom om een bank te runnen, niet een aandeel”. Maar daar is hij  niet in geslaagd. Hij was uiteindelijk meer tijd kwijt aan het tevreden stellen van de aandeelhouders.

Nu lijkt in het betoog van Smit dat alleen de bankiers hebzuchtig waren en alsmaar meer wilden. Maar volgens mij is hebberigheid iets universeels van mensen. Spaarders waren niet tevreden met hun rendement en werden beleggers en spaarders gingen voor een paar tienden procent rente naar een Turkse bank of Icesave.

Voor alle aanwezige marketeers op de Nationale Dag Financiële Marketing had Smit een boodschap. Hij roept iedereen op verantwoordelijk te zijn voor het succes van de klanten. De klant moet voorop staan. Smit zegt zelf bereid te zijn te betalen voor goed advies. Of de klant daar klaar voor is valt te bezien. In het artikel ‘Het graaien voorbij‘ schreef ik al over andere verdienmodellen in de financiele sector, waarbij het klantbelang voorop staat (customer advocacy).

Smit breekt in zijn presentatie ook een lans voor meer diversiteit in de financiële sector: meer vrouwen en meer nieuwe Nederlanders. In organisaties hebben managers de neiging om medewerkers aan te trekken die veel van het zelfde zijn (klonen van de baas). Zo zitten/zaten er in besturen van organisaties vaak bestuurders, die elkaar al kenden sinds de studententijd en lid waren van hetzelfde koor. Volgens Smit leidt dit tot monomanie. Hij vindt dat binnen en paar jaar minsten 40% van een Raad van Commissarissen uit vrouwen moet bestaan. Bij de Raden van Bestuur zal dit streven waarschijnlijk langer op zich laten wachten, aldus Smit.

Jeroen Smit besluit zijn verhaal met de opmerking dat banken niet meer dan 6 tot 7% winst zouden moeten realiseren. Als het meer moet worden gaan ze risicovolle transacties aan.

Share

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.