Bankieren met je vrienden

De afgelopen decennia hebben banken zich verwijderd van hun klanten. Kantoren zijn gesloten, persoonlijke aanspreekpunten verdwenen en self service deed zijn intrede. De klanttevredenheid van veel banken komt niet verder dan een matige ‘voldoende’. Daarnaast heeft het vertrouwen in banken door de kredietcrisis een flinke knauw gekregen.

Door gebrek aan vertrouwen in je bank, vertrouw je voor financieel advies wellicht meer op je familie en vrienden. De kennis en ervaring van velen (whisdom of crowds) kan voor jou ook leiden tot een goed advies en voordeel. In een eerder artikel ‘Banken zijn van de gemeenschap‘ refereerde ik al aan het begrip community banking 2.0. In dit artikel aandacht voor het Duitse Fidor Community Banking. Oud-oprichter van de Duitse Direktbank DAB is een aantal jaar geleden weer een nieuwe bank begonnen Fidor Bank AG, ‘Die spezialisten für innovative und nachhaltige Finanzdienstleistungskonzepten’.

fidor

Fidor Community Banking speelt in op de vraag: ‘ krijg je wel een goed advies en is het advies onafhankelijk?’. In het artikel ‘Het graaien voorbij’, stelde ik de onafhankelijkheid van sommige adviseurs al ter discussie. Heeft een financieel adviseur alleen oog voor het klantbelang of is er ook nog een eigen belang?

Bij Fidor kun je vragen stellen aan geldexperts, kun je de antwoorden een ‘rating’ meegeven, kun je discussiëren over aan geld gerelateerde onderwerpen, financiële producten vergelijken, et cetera. Fidor doet mij een beetje denken aan het Britse Moneysupermarket. Ook hier kun je financiële producten vergelijken, discussiëren en ervaringen uitwisselen.  In dit filmpje geeft de oprichter Matthias Kröner een toelichting op de dienstverlening van Fidor Community Banking.

Fidor biedt ook mogelijkheden om je eigen financiën te vergelijken met die van anderen. Geef ik meer uit aan mijn inboedelverzekering dan anderen? Hoe hoog is mij hypothecaire lening in vergelijking met mijn peers? In Nederland zien we deze functionaliteit terug bij ABN AMRO’s Familiekompas en Yunoo.

De ontwikkelingen op het vlak van community banking, vergelijkingsites en zogenoemde Personal Finance Management (PFM) tools passen bij de behoefte van consumenten om meer grip te krijgen op hun eigen financiële situatie, zeker in deze economische onzekere tijden. Centiq – wijzer in geldzaken – een initiatief van de overheid en ruim 40 andere partijen deed onderzoek. De conclusie is dat een groot deel van de Nederlanders aangeeft dat zij gebruik zou maken van een digitaal huishoudboekje gekoppeld aan hun bankrekening om inzicht te krijgen in hoeveel zij aan verschillende uitgavenposten besteden. Binnenkort meer over deze PFM tools.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *