Financiële instellingen ontdekken ZZP’er

Volgens het CBS telt  Nederland ultimo 2008 ruim 640 duizend Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP). De groei was de afgelopen jaren het grootst in de bouw en de dienstverlenende sectoren. In 2008 bestond 9% van de werkzame beroepsbevolking uit ZZP’ers.  De meeste ZZP’ers zijn vooral terug te vinden in de zakelijke dienstverlening. De zelfstandige zonder personeel in 2008 was relatief vaak een man, gemiddeld 44 jaar oud, relatief hoogopgeleid en werkte gemiddeld 42 uur per week, aldus het CBS.

cbs zzp 2008

Het profiel van de ZZP’er maakt de ZZP’er interessant voor o.a. financiële dienstverleners. Een ZZP’er moet in tegenstelling tot de medewerker in loondienst heel veel zelf regelen: pensioen, arbeidsongeschiktheid, maar vooral zijn eigen ‘klussen’. Witte boorden ZZP’ers, ook zelfstandige professionals genoemd, maken  dan ook driftig gebruik van sociale netwerken zoals Linkedin om op zoek te gaan naar nieuwe opdrachten. In dit artikel een opsomming van initiatieven die ik bij financiële instellingen heb kunnen ontdekken die betrekking hebben op de ZZP’er.

Laat ik  beginnen met het verkrijgen van opdrachten. De ZZP’er is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van werk. Er is geen werkgever die de ‘sales’ doet en jou werk verschaft. Je moet het zelf doen. Alhoewel, er zijn diverse bemiddelingsbureau’s die ZZP’ers in contact brengen met opdrachtgevers, maar de kosten daarvoor zijn fors. Je draagt vaak 20-60% van je uurtarief af aan de bemiddelende partij. Vergelijk het principe met werving- en selectiebureau’s. Het bureau legt de opdrachtgever een aantal CV’s van passende ZZP’ers voor en regelt na succesvolle bemiddeling ook zaken zoals screening en payrolling.

Drie financiële instelling, die zelf ook vaak zelfstandige professionals inhuren, zagen een gat in de markt door de bemiddeling tussen ZZP’er en opdrachtgevers te verplaatsen naar internet en maken die dure bemiddelingsbureau’s overbodig. Myler is een initiatief van Achmea, Manpower en de Numa Group. “Myler legt de verbinding tussen jou en toonaangevende opdrachtgevers. Je hebt toegang tot eersteklas opdrachten bij ambitieuze organisaties. Want Myler sluit contracten af met organisaties die hun volledige aanbod van opdrachten via Myler laten lopen”. Myler werkt met recruiters, die een telefonische intake doen en de referenties checken. Alvorens de ZZP’er op gesprek gaat bij een opdrachtgever wil Myler de ZZP’er vooraf ontmoeten. Myler regelt de contracten en alle papieren rompslomp. Myler garandeert dat je binnen betaald krijgt voor de ‘klus’ en houdt een fee van 10% in.

ABN AMRO starte vorig jaar met Associates. “Associates  ontwikkelt diensten die de zzp-markt stroomlijnen. En dat doen we behoorlijk anders dan traditionele (commerciële) intermediairs. We brengen zzp’ers en opdrachtgevers op een simpele en doeltreffende manier bij elkaar en nemen hun lasten uit handen. Zzp zonder de ongemakken.” Associates deed onderzoek naar de ZZP-markt en daarin noemt 37% van de ondervraagde ZZP’ers de administratie en het account management een groot nadeel van het ZZP-er zijn. Daarnaast noemt 40% van de ondervraagden het ontbreken van collectieve voorzieningen als nadeel van het zelfstandigenbestaan. Associates heeft inmiddels ruim 3.100 ZZP’ers in haar bestand en werkt voor  de volgende opdrachtgevers: ABN AMRO, Belastingdienst, Ministerie van Financiën, Fortis Bank Nederland Politie Amsterdam-Amstelland en UWV. Een ZZP’er betaalt bij Associates EUR 2,50 per getarifeerd uur.

associates

Ook ING is vorig jaar bezig geweest met het opzetten van een intermediair voor ZZP’ers. Onder de naam Blue Carpet werd samen met een dochteronderneming van Boer & Croon een concept uitgewerkt. ING haakte af, waarna Boer & Croon nog even verder ging, maar vervolgens ook afhaakte. Er volgde een management buy out van de oprichter Steve Sichtman. Blue Carpet over zichzelf:  “Blue Carpet is de Shared Service Community waar u als hoogwaardig zelfstandige professional mooie opdrachten kunt vinden, waar we het u mogelijk maken ook anders te verdienen en waar u door middel van een hoogwaardig netwerk kunt groeien”.

De overeenkomst tussen deze initiatieven is dat ze nu en in de toekomst allerlei (financiele) diensten aan ZZP’ers willen bieden. Want duidelijk is dat ZZP’ers vaak collectiviteit missen en daardoor duurder uitzijn voor allerlei producten en dienten.  Er zijn wel organisaties als PZO, FNV Zelfstandigen en ZZP-Nederland, die collectief voordeel voor ZZP’ers regelen.

Verder gespot:

  • De Rabobank heeft een ‘battle‘ op Battle of Concepts geplaatst waarbij de vraag is: “hoe benutten we de kracht van social media om startende ondernemers en ZZP’ers elkaar te laten adviseren over de vragen die ze hebben rondom de start van hun bedrijf?”
  • ABN AMRO heeft net een nieuwe Startersscan gelanceerd waarbij je als starter of ZZP’er inzicht krijgt in je eigen ondernemerskwaliteiten en de belangrijkste aandachtsgebieden van je onderneming. Op basis van de scan ontvang je een persoonlijk rapport met relevante tips voor je onderneming.
  • ABN AMRO heeft ook een ZZP Schadepakket, een verzameling van relevante verzekeringen (aansprakelijkheid voor bedrijven, inventaris- en goederen, electronica, goederentransport, rechtsbijstand en ongevallen) voor een lage prijs. Het pakket kan uitgebreid worden met o.a. een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
  • De Rabobank heeft qua content een goede internetsite voor ZZP’ers. (toevoeging d.d. 6-11-2009: Rabobank  lanceert www.ikgastarten.nl met veel content voor ZZP’ers)
  • Ook ASR Verzekeringen heeft een aparte plek op haar internetsite gecreëerd voor ZZP’ers. ASR heeft zich ook als premium partner verbonden aan het evenement OneBizz Day, speciaal voor ZZP’ers.

De laatste tijd zijn er door financiële instellingen veel nieuwe, soms branchevreemde producten en diensten voor ZZP’ers ontwikkeld. Deze ontwikkeling geeft aan dat de ZZP’er, en in het bijzonder de professionele zelfstandige, een interessante doelgroep voor financiële instellingen is. Er wordt wel een gezegd dat de ZZP’er van vandaag de slimme ondernemers en vrije jongens en meisjes van morgen zijn, die bezig zijn om werken en organiseren opnieuw uit te vinden. Er gaan ongetwijfeld rondom de professionele zelfstandigen in de toekomst nog hele interessante concepten ontstaan.

0 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] } Al eerder maakte ik er melding van dat de Rabobank een battle op Battle of Concepts plaatste waarbij de vraag […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *