ABN AMRO TV ‘goes live’

Dit artikel gaat niet alleen over het feit dat ABN AMRO TV rond deze tijd weer een aantal live-uitzendingen (webcasts) heeft. Graag ga ik ook in op de ontwikkelingen op het vlak van video on demand bij andere financiële instellingen in Nederland.

Video on demand (VOD) wordt steeds populairder. Het belangrijkste voorbeeld van video on demand is YouTube. Inmiddels worden er door de bezoeker aan YouTube meer dan 1 miljard video’s per dag bekeken. Ook financiële instellingen hebben video on demand ontdekt. In dit artikel een kleine opsomming (wellicht niet volledig, dus aanvullingen zijn welkom) van VOD-initiatieven bij Nederlandse financiële instellingen.

Afbeelding 14

In september 2007 startte de Rabobank met Rabo Sport TV op YouTube. Op hun eigen Youtube-kanaal zijn video’s te vinden over de door de Rabo gesponsorde sporten hockey, paardensport en wielrennen. Ruim 150.000 mensen bekeken inmiddels video’s op dit kanaal. Dit lijkt veel, maar is weinig als je bedenkt dat het laatste Sportjournaal op Nederland 3 doorgaans meer dan 200.000 kijkers per uitzending heeft. Naast een YouTube-kanaal vind je de sportvideo’s ook terug op Rabosport.nl. Naast sport biedt de Rabobank ook thematische video’s aan op Rabo TV. Zo staat er nu een video over het Rabo Verplaatsingspakket.

Ook Robeco heeft haar eigen VOD-dienst. Op Robeco Web TV vind je nieuws, achtergrondinformatie en visies op financieel-economische ontwikkelingen in de wereld. Voor zover ik kan achterhalen begon Robeco Web TV in 2006 met een aantal rondetafelgesprekken geleid door Willem Middelkoop.

Het bedrijf Quadia, dat ook voor Robeco de VOD-dienst realiseert, levert haar technologie ook aan ABN AMRO en ING. ING biedt onder het mom van ING Web TV nu filmjes aan over startende ondernemers.  In het verleden waren er de video’s van ING’s Gesprek met ex-politiek journalist Wouke van Scherrenburg en typetjes van Jiskefet’s Kees Prins. Het betrof de lange versies van de commercials op TV. Het had eigenlijk minder met video on demand te maken, maar was wel een goed verlengstuk van de tv-campagne (cross mediaal).

ABN AMRO TV is een online TV-kanaal dat al ruim een jaar video’s produceert en on demand ‘uitzendt’. De programma’s zijn onderverdeeld in de rubrieken Update, Lifestyle, Sport en Ondernemen. Een aantal ontwikkelingen hebben geleid de start van ABN AMRO TV. Allereerst signaleerde de bank de convergentie tussen internet en TV. Steeds meer en vaker wordt er TV gekeken op internet (YouTube, Uitzending Gemist, et cetera). Daarnaast beschikt ABN AMRO net als de andere banken over veel content (kennis), die in beeld beter tot zijn recht komt. Daarnaast liggen er in de toekomst mogelijkheden voor interactieve programma’s. Maar deze lijken vooralsnog op de korte termijn beperkt, online seminars daargelaten. ABN AMRO TV had naast Rabo TV en Hyves TV een themakanaal bij Tele2, maar is daar inmiddels mee gestopt. Wel hebben ze een sinds kort een plek bemachtigd op de Philips Net TV. De video’s over beleggen van ABN AMRO TV zijn ook te zien op Belegger.tv. Deze maand zijn er weer 3 live-uitzendingen (webcasts) voor in het bijzonder Preferred Banking-relaties. Onder het mom van ‘Meeting the experts’ worden relaties bijgepraat over diverse onderwerpen (pensioenen, economie & crisis en huizenmarkt).

Naar mijn mening is het toepassen van video een verrijking voor de interessante content die financiële instellingen nu al (zouden) kunnen bieden.  Korte en krachtige video’s zijn nu eenmaal aantrekkelijker om naar te kijken, dan het lezen van een (online) brochure. Als er in de toekomst meer gedaan wordt met webcasts en online seminars, ontstaan er meer mogelijkheden voor interactie met klanten.  Zo realiseert het bedrijf Onlineseminar.nl al online seminars voor Alex, RBS en ABN AMRO, waarbij deelnemers via chat vragen kunnen stellen of kunnen reageren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *