Creditcard maatschappijen stappen in online personal finance

amex

Lange tijd waren het vooral niet-financiële instellingen, die zich op het vlak van online personal finance management (PFM) begaven. Ik noem het Amerikaanse Mint en Wesabe en het Nederlandse Yunoo (voorheen Qash). Ook ABN AMRO heeft zich op online personal finance gestort als functie binnen het Familiekompas en ING introduceerde eerder dit jaar het digitale huishoudboekje TIM. Binnenkort meer over de Nederlandse initiatieven.

Nadat in september al uitlekte dat Microsoft en Citigroep miljoenen investeren in de ontwikkeling van online PFM, komen ook MasterCard en American Express met online tools voor het beheren van je persoonlijke financiën. MasterCard heeft de MasterCard Money Manager ontwikkeld, een online tool voor het beheren van je creditcard betalingen. Je kunt je eigen betalingen (en eventueel die van alle leden van je gezin) categoriseren en uitgaven vergelijken met een budget dat je zelf per categorie kunt vaststellen. Security Service Federal Credit Union (Security Service FCU) is de ‘launching customer’ voor de dienst. Deze tool gaat natuurlijk niet zover als de eerder genoemde PFM-tools zoals Mint en Yunoo.

American Express heeft het beter begrepen. Zij lanceren de Money Manager een PFM-tool, die al je financiën bij verschillende financiële instellingen bij elkaar brengt en bewaart in een veilige omgeving bij American Express. Je vult eenmalig de gebruikersnamen en wachtwoorden in van de online rekeningen bij willekeurige financiele instellingen, die je wilt beheren. American Express haalt vervolgens alle gegevens binnen en het managen kan beginnen: uitgaveoverzichten, budgetoverzichten, verschillende alerts, het berekenen van je vermogenspositie, et cetera.

Er is bij consumenten een toenemende behoefte om hun eigen financiële situatie in kaart te brengen. Dat vindt ook MasterCard. “As consumers increasingly seek greater control and visibility into their spending, MasterCard Money Manager provides an intuitive and simple to use way to manage and assess an individual or household budget,” zegt Patricia Preston, van MasterCard. De mening van American Express hierover is niet veel anders: “In today’s economy, consumers are looking to gain greater control over their money and to get a clearer picture of where their money is going each month,” aldus Robin Korn van American Express.

Op het vlak van personal financial management hebben de Amerikanen het echter iets eenvoudiger. Over het algemeen krijg je online toegang tot je gegevens door enkel een gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Daarmee is het betrekkelijk eenvoudig om de gegevens te importeren. In Nederland werkt dit toch een stuk omslachtiger. Je bankgegevens zijn meestal enkel te benaderen met een ‘token’ (met bijvoorbeeld je e.dentifier, random reader, access key, beveiligingscalculator etc). Wil je je bankgegevens importeren in bijvoorbeeld Yunoo, dan zal deze gegevens eerst handmatig moeten exporteren.

In de VS is het niet ongebruikelijk dat je meerdere creditcards hebt en dus je persoonlijke financiën verspreid hebt over meerdere financiele instellingen. In Nederland zie je over het algemeen dat een particulier maar één huisbank heeft. Hoe kun je met deze wetenschap in Nederland succesvol een PFM-tool introduceren?

Als je naar de Nederlandse markt kijkt dan geloof ik in de situatie dat banken zelf personal finance management tools creëren, waarbij het handmatig importeren van de eigen bankgegevens achterwege moet blijven, maar je wel de mogelijkheid hebt om de gegevens van andere banken te importeren. Met vervolgens het creëren van een community rondom personal finance wordt het mogelijk om online een dialoog aan te gaan met je klanten.

Binnenkort meer over de Nederlandse initiatieven op het vlak van PFM-tools.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *