Eindelijk, de rationele belegger is er

Het is niet de eerste keer dat Philips openlijk innoveert met ander ondernemingen. Na vrijages met Douwe Egberts (Senseo) en Interbrew (PerfectDraft) heeft Philips nu ABN AMRO aan de haak geslagen.  Op de European Innovations Summit in Brussel presenteren Philips en ABN AMRO een werkend prototype van de ‘Rationalizer‘. Het apparaat is een combinatie van armband (EmoBracelet) en schaal (Emobowl), die emoties toont die de belegger ervaart als hij op het punt staat een beleggingsbeslissing te nemen.

rationalizer

‘Nee, die is geen grap’, vertelt Popke Rein Munniksma, businessline manager bij ABN AMRO Incubator. Maar hij haast zich erbij te zeggen dat het nog geen product is, maar een concept. De Rationalizer, die qua idee zijn oorsprong vindt bij de Incubator van ABN AMRO in het Dialogues House, wordt momenteel verder ontwikkeld in samenwerking met de partners Philips en de Vrije Universiteit. Laatstgenoemde deed onderzoek naar de het risicogedrag en de besluitvorming. De eerste voorlopige, nog niet gepubliceerde onderzoeksresultaten zijn bemoedigend, aldus Popke Rein.

Hoe werkt het? De Rationalizer meet met de armband de emotie bij de belegger. De emotie wordt vertaald naar kleuren die zichtbaar worden in de schaal. Lichtgeel staat voor kalm en rationeel, donkerrood verraadt een emotionele belegger. Voor een belegger in donkerrode status is het wellicht verstandig even tot tien te tellen alvorens over te gaan tot een beleggingstransactie. Kijk naar deze video voor een indruk van de werking.

De Rationalizer moet de doorgaans door emotie geleide belegger attenderen op deze emotie. Hierdoor kan irrationeel gedrag worden voorkomen. Zoals gezegd de eerste onderzoeksresultaten zijn goed. Ook beleggers reageren enthousiast, aldus Popke Rein Munniksma.

Wanneer en tegen welke prijs de Rationalizer op de markt komt is nog niet bekend. Philips en ABN AMRO zullen op een later moment besluiten of de Rationalizer daadwerkelijk in productie gaat.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *