Echt financieel advies in een virtuele wereld, droom of werkelijkheid?

Leestijd: 5 minuten

Terwijl we druk bezig zijn de waarde van de hypotheekadviseur te vergelijken met de digitale processen, execution only en onze nieuwe bots-vrienden, ontstaat een nieuwe wereld.

Deze nieuwe virtuele wereld bestaat niet echt. Dit is de wereld waarin vooral de gamers spelen. Inmiddels ontwikkelt de virtuele dimensie zich nu naar volwassenheid. De volgende stap is dat ook wij mogelijk een deel van ons leven in een virtuele wereld gaan doorbrengen. Wonen daar ook financieel- en hypotheekadviseurs?

De viewmaster en verder

In een eerdere blog van mij op [finno] stond Augmented Reality (AR) centraal. Hoewel ik AR op de langere termijn zie doorontwikkelen tot mainstream, zet momenteel vooral Virtual Reality (VR) serieuze stappen in ons dagelijks leven. Ieder zichzelf respecterend pretpark geeft haar bezoekers een plus-ervaring door ze een VR-bril op te zetten in de rollercoaster.

Laten we niet denken dat virtual reality een recente technologische ontwikkeling is. In 1838 begon het met de stereoscoop en in 1939 kwam de moderne versie daarvan; de viewmaster. Al in jaren 50 van de vorige eeuw is virtuele realiteit ontwikkeld. Het eerste type multimedia apparaat met interactieve ervaring, de Sensorama, is ontwikkeld door Morton Heilig in 1957.

In 1961 heeft Philco Corporation de Headsight ontwikkeld. De headsight was ontwikkeld voor helikopterpiloten die bij nachtvluchten hun omgeving konden waarnemen.

Vervolgens ontwikkelde Ivan Sutherland in 1968 een Head Mounted Display (HMD), de voorloper van de huidige VR-bril. Deze was verbonden met een computer waarmee je een virtuele wereld kon zien.

De term Virtual Reality zoals we nu kennen is ontstaan rondom 1987 toen Jaron Lanier in zijn bedrijf VPL Research actief onderzoek naar deze technologie deed. Hij ontwikkelde naast de VR-bril voor gaming ook het eerste VR-pak waarmee je zintuigen worden geprikkeld vanuit een virtuele wereld. Juist deze Jaron Lanier ageert tegen het web 2.0 (internet als interactief medium in plaats van enkel downloaden) en het online collectivisme.

In zijn artikel “Digital Maoism” (2006) beschrijft Lanier hoe hij de individuele creativiteit ziet lijden onder de opkomende collectieve intelligentie. Alles wat zomaar als waarheid van het internet geplukt kan worden beperkt ons tot verder denken en maakt ons uiteindelijk oppervlakkig.  Terwijl de waarheid van data die we aannemen zoals van Wikipedia in twijfel te trekken is.

De actuele discussies over de waarde van de financieel- en hypotheek adviseur versus de bots en gegeneraliseerde software, gaan juist naast het vertrouwen, ook over de individuele creativiteit van de menselijke adviseur.

Wat biedt VR nu?

Om te beginnen hebben we een grote bril nodig (Head Mounted Display) om VR te beleven. Hiervan zijn de grote drie: de Oculus Rift, De Vive en de Playstation VR. Het blijven toch vooral nog grote onhandige maskers. Als je dat voor lief neemt, is er  al veel te ontdekken in de VR-wereld. Een wereld waarin je vooralsnog niet wordt afgeleid door roepende huisgenoten en telefoontjes. Wat is er al beschikbaar?

EON biedt studiemogelijkheden, dus waarom niet de WFT-kennisinhoudelijke studies waarin scenario casussen met echte gezinssituaties. Scenario’s waarin de onderwerpen binnen een compleet financieel advies in de VR zijn opgenomen. Waarin emoties van de gezinsleden en de impact van de financieel adviseur nagebootst kunnen worden.

In de volgende video zie je interacties door deelnemers.

Hypotheekadvies in een VR-omgeving?

Ik kan me goed via Vtime de interactie tussen adviseur en consument binnen een financieel- of hypotheek adviesmoment voorstellen. Laad je profiel en daarin komt direct de specifieke persoonlijke data mee. Waar nu het project Handig en Ockto de eerste stappen maken in de directe brondata ontsluiting, kunnen we in looppas door omdat de consument al zijn relevante data direct inbrengt met het inloggen.

Het is hier de vraag of een adviesgesprek nu persé via VR plaats moet vinden. Misschien kiest de consument er toch voor even bij een adviseur in de buurt binnen te stappen. O.k. het scheelt reizen, parkeren en tijd. Misschien is het goedkoper voor de consument, maar vergeet niet dat de technologie een flinke investering vraagt van de adviseur. Het argument van gebrek aan sociale interactie is met de Vtime technologie weer een stukje dichtgelopen. Stel je voor dat we Vtime combineren met EON Experience AVR.

Voor nu vind ik de AFM survey een goede basis om de sterke punten van de adviseur te combineren met technologie. Er zijn adviseurs die alle onderwerpen meenemen in het advies. Maar ik durf er echt niet mijn hand voor in het vuur te steken dat dat voor alle adviseurs geldt.

Al jaren hoop ik al dat een partij het talloze pagina’s tellende papieren- of pdf-adviesrapport vervangt door een animatiefilmpje. Hierin is dan in mijn voorstelling een fotootje van de consument op een animatielichaampje geplakt en die doorloopt alle scenario’s en (financiële) gevolgen van werkeloosheid, echtscheiding en arbeidsongeschiktheid.  Ik heb het tot nu toe nog niet gezien, dus VR-partijen kunnen dit nu alsnog beter gaan oppakken.

If you cannot beat IT, join IT

Bij veranderingen om ons heen en technologische ontwikkelingen ga ik altijd even terug naar onze roots. Onze menselijke biologie en het feit dat we, hetzij intelligente, kuddedieren zijn. We hebben behoefte aan anderen om ons heen, aan complimenten, bevestiging en warmte. Onze vijf zintuigen willen geprikkeld worden. Het kinesthetische zintuig is daarbij het belangrijkst omdat het gevoel van vertrouwen zich uit van onze onderbuik via ons hart naar ons hoofd.

Als ik technologische ontwikkelingen binnen de financiële dienstverlening beschouw, kom ik steeds weer tot dezelfde conclusie. Het succes en volhoudbaarheid zit hem in de samenwerking tussen de mens en de data- en software gedreven apparaten.

Jack Ma van Alibaba zei recent ‘Machines should only do what humans cannot, only in this way can we have the opportunities to keep machines as working partners with humans, rather than as replacements’.

Als we willen kunnen we straks een deel van onze tijd en levensinvulling virtueel doorbrengen. Specifieke opleidingen en kennis kunnen we samen volgen en delen.

Een hypotheek- of financieel interactief adviesgesprek kunnen we in de virtuele wereld hebben. Het advies richting de consument wordt hierbij gegenereerd vanuit alle bron- en profieldata via scenario analyses. Dit advies bespreken de virtuele maar menselijke (hybride) adviseur en de consument samen in de virtuele omgeving.

Waar we nu zowel fysieke winkels binnenstappen als online aankopen doen, staat een virtuele wereld klaar voor ons. We kunnen binnen treden op momenten wanneer we dat zinvol of leuk vinden.

We gaan die virtuele wereld krijgen, waar samenwerking, sociaal leven, cultuur, educatie, creativiteit en fun een nieuwe vorm van bestaansrecht krijgen. Neem om een indruk te krijgen van die wereld,  alvast een kijkje in Hypatia (TimefireVR).  De stad waar we straks ook financieel- en hypotheekadvies krijgen!

Photo credits: Pexels.com, Bradley Hook

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.