De toekomst van mobiel betalen (1)

Leestijd: 4 minuten

Er zijn in Nederland verschillende initiatieven opgestart om betalen met je mobiele telefoon mogelijk te maken. In een tweeluik zal ik stilstaan bij de ontwikkelingen op het vlak van mobiel en contactloos betalen. In het eerste artikel aandacht voor Nederlandse initiatieven. In het tweede artikel, binnenkort te verschijnen, meer aandacht voor initiatieven in Azië.

Laat ik dit artikel beginnen met een aantal Nederlandse initiatieven op het vlak van mobiel en contactloos betalen:

  • De Rabobank loopt in Nederland voorop met mobiel betalen. Allereerst hebben ze SMSBetalen. Je opent een virtuele portemonnee (MiniTix) en kunt vervolgens naar iedereen met een 06-nummer per SMS een bedrag overmaken. Een uitbreiding hierop is MyOrder, waarmee ze ook dingen naar de Accenture Innovation Awards 2009. Download een applicatie op je mobiel en vervolgens kun je met je mobiel iets bestellen en betalen. myorderJe kunt al bij diverse horecagelegenheden terecht. Binnenkort wordt de technologie ook ingezet voor betalingen binnen het sociale netwerk Hyves.
  • Payter is een initiatief waar geen bank bij betrokken is. Het werkt als volgt. Ook hier moet je een virtuele portemonnee opwaarderen. Vervolgens houd je je mobiel, die beschikt over een Near Field Communication chip (NFC) bij de terminal van de winkelier of parkeerzuil van Q-Park en het bedrag wordt vanuit je virtuele portemonnee betaald. Rotterdam is momenteel de proeftuin voor Payter. Een evaluatie van de proef in Rotterdam vind je hier. Een samenvatting van de conclusie:  “De visie dat de mobiele telefoon de bestaande portemonnee op termijn gaat vervangen en daarnaast extra toegevoegde waarde biedt aan de gebruiker, is in de proef op zijn minst een realistische visie gebleken”.
  • ABN AMRO voerde vorig jaar in samenwerking met Albert Heijn een pilot uit voor contactloos betalen, waarij de klant betaalt met een pinpas voorzien van een RFID-chip. De pas hoeft niet door de gleuf te worden gehaald, maar de pincode blijft nodig.  Zowel Albert Heijn als de klanten waren tevreden over de pilot, echter in perceptie leverde de transactie geen tijdswinst op. ABN AMRO is van mening dat mobiel of contactloos betalen vooral interessant is in omgevingen waar veel klanten zijn die kleine bedragen moeten betalen. Albert Heijn neemt/nam overigens aan meerder pilots deel.

Tot op heden kunnen we in Nederland zeker nog niet spreken van een doorbraak op het vlak van mobiel betalen. Daarentegen zie je nu in Azië verschillende innovatieve manieren van mobiel betalen of contactloos betalen opkomen. Hoe komt het toch dat het succes van mobiel of contactloos betalen in Nederland nog uitblijft?

Allereerst hebben we hier te maken met de ‘wet van de remmende voorsprong’. Nederland beschikt al over een gebruikersvriendelijk betalingsverkeer, dat gefaciliteerd wordt door Equens en Currence. Mobiel betalen voegt vooralsnog niet zoveel toe aan de huidige PIN-betalingen, zeker niet omdat je tegenwoordig doorgaans ook zonder extra kosten voor kleinere bedragen kunt pinnen. Zo reken ik mijn kopje koffie bij Bar Boon in het Dialogues House tegenwoordig met mijn pinpas af.

In Azië is mobiel betalen al wel een succes. Onder andere vanwege de hoge penetratiegraad van de mobiele telefoons. Simpelweg omdat een goed vast telefonienet ontbreekt. Daarnaast kent Azië nog vooral cash betaaltransacties, waardoor er ook vooruitgang te boeken is. Ook accepteert men over het algemeen eerder nieuwe technologie. Daarnaast kunnen er door de aanwezige massa meerdere betalingscircuits naast elkaar bestaan. In Nederland ligt dat lastiger, omdat investeringen terugverdiend moeten worden met een beperktere massa.

Hoe kan mobiel betalen in Nederland toch een succes worden?

Ik geloof niet zo in oplossingen waarbij de mobiele telefoon een virtuele portemonnee wordt, die je steeds moet opwaarderen. Ik mag aannemen dat we geleerd hebben van de casus ‘chipknip’.

Ik geloof wel in oplossingen waarbij telecomproviders een rol als paymentprovider op zich nemen. Vergelijk het met de creditcardmaatschappijen. Ik betaal met mijn mobiel, de telecomprovider verzamelt de transacties en rekent deze een keer per maand via mijn telefoonrekening af.

Of ik betaal met mijn mobiel en het bedrag wordt direct per incasso afgeschreven. Enig risico aan deze laatste betaalmethode is het risico van non-betaling. Als geïncasseerde heb ik namelijk recht op terugboeking van het bedrag, waardoor bijvoorbeeld de winkelier uiteindelijk kan fluiten naar zijn geld.

Mobiel betalen wordt aantrekkelijk als we in staat zijn ‘value-added services’ te bieden, zoals bijvoorbeeld in het geval van MyOrder. Nog een voorbeeld:  het kopen van een treinkaartje bij de automaat. Als je met je mobiel betaalt krijg je meteen de reisinformatie mee op je mobiel en wordt je tijdens je reis via SMS op de hoogte gehouden van vertragingen en storingen. Integreer de betaalapplicatie met de iPhone app ‘trein‘ en je hebt een killerapp.

Het succes van mobiel betalen valt of staat met een door de banken gezamenlijk te ontwikkelen standaard. iDEAL is daar een goed voorbeeld van. Deze door de Rabobank ontwikkelde betaalmethode voor internetaankopen is uiteindelijk door alle grootbanken geadopteerd. Als de klant meerdere mogelijkheden heeft, zal hij een afwachtende houding innemen (casus ‘chipper/chipknip’). Of de Rabobank met SMSBetalen weer de standaard gaat zetten betwijfel ik, gelet op mijn bezwaren voor een virtuele portemonnee.

Ter inspiratie volgt er binnenkort een artikel over de initiatieven op het vlak van mobiel en contactloos betalen in Azië.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.